Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Se totalforvandlingen:

Skiptvet-paret fikk oppfylt kjøkkendrømmen

Annonse fra Kjøkken Huset og Askim & Mysen Rør AS

Louise fra Skiptvet hadde en drøm om et klassisk hvitt kjøkken der hun hadde god benkeplass, en grue og sofa ved kjøkkenbordet. Endelig gikk drømmen i oppfyllelse, og vi fikk lov å være med på prosessen.

Underveis: Det tar ikke spesielt lang tid å sette sammen det nye kjøkkenet, og mye blir gjort de første dagene. Erik Biltvedt og Staale Pettersen er på plass og inspiserer, mens håndverkerne jobber på. (Foto: Christine Heim)

– Jeg elsker å lage mat, så jeg tilbringer mye tid her på kjøkkenet. Og nå er det så deilig å endelig ha fått drømmekjøkkenet mitt, sier Louise Amsell Lunde tilfreds mens hun lar hånden stryke over benkeplaten. 

Den er laget på mål fra Askim Stenindustri AS og er i svart blankpolert stein med litt glimmer i. 

Hun og mannen Espen Lunde har åpnet dørene og latt oss få være med på prosessen med å sette opp sitt nye kjøkken. 

Rev kjøkkenet to uker for tidlig

Det var Kjøkken Huset som fikk oppdraget sammen med Askim & Mysen Rør. Alt skulle gjøres på nytt, for det gamle, brune og slitte kjøkkenet i Konvallveien skulle helt bort.

Vi tok en tur innom i midten av september, den første dagen da håndverkerne var på plass for å sette opp det nye kjøkkenet. Det gamle hadde familien revet selv.

– Vi var litt ivrige etter å komme igang, og vi visste ikke hvor lang tid det ville ta å rive det gamle kjøkkenet vårt. Så vi rev kjøkkenet for to uker siden, det var jo gjort på to dager! Det ble litt lengre tid enn planlagt med provisorisk kjøkken på stuebordet, ler de to.

Se FØR-bildene av kjøkkenet til Louise og Espen her:

ETTER-bildene ser du lenger ned i artikkelen.

Prosjektleder fra Kjøkken Huset, Erik Biltvedt, og prosjektleder fra Askim & Mysen Rør, Staale Pettersen, er på plass for å følge med.

– Askim & Mysen Rør har snekker, elektriker, rørlegger og flislegger, mens Kjøkken Huset står for kjøkkenleveranse og montering av kjøkkenet, forklarer de to.

– Det som er fint for kunden er at vi samarbeider og at man bare trenger å forholde seg til to firmaer - ikke en hel haug som det fort kan bli. Når man pusser opp et kjøkken trenger man mange ulike type håndverkere, legger Erik til.

Mens vi har stått med ryggen til i to minutter, har mye skjedd. De erfarne håndverkerne Torgeir Grøtvedt og Patrick Unnerud Jensen har gjort dette før.  

– Oi, nå er jo håndtakene på plass! Dette går så fort, det er utrolig moro å se, utbryter Louise. 

Prosessen har vært helt smertefri, helt fra vi tok den første telefonen

Espen Lunde, kjøkkenkunde

Flunkende nytt: Med et kliss nytt kjøkken med nye hvitevarer fra Miele, kan det være litt å lære seg. – Kanskje blir det moro å tømme oppvaskmaskinen nå, spøker Espen. (Foto: Thomas Andersen)

Ny romfølelse

Vi besøker paret igjen, noen uker senere. Nå er kjøkkenet ferdig.

Det gamle kjøkkenet hadde skap og benkeplater på den ene siden av rommet og i hjørnet mot døråpningen til stua. På den andre langsiden var det kun et kjøkkenbord med fire stoler.

Det nye kjøkkenet gir hele rommet en ny flyt. Det er nå kjøkkenbenker på begge de lange veggene, mens kroken inn mot stua er viet til kjøkkenbord med en sofa langs veggen og to stoler. Plassen er utnyttet enda bedre, og innbyr nå til steking og brasing.

– Jeg elsker det. Det var viktig for meg å ha en sofa, og en grue. Jeg liker tradisjonell og klassisk stil, sier Louise.

Se videoen av det ferdige kjøkkenet her:

– Helt rått

Mannen hennes nikker ved siden av. Han er oppriktig imponert over både effektiviteten underveis, kommunikasjonen med Kjøkken Huset og Askim & Mysen Rør, og ikke minst sluttresultatet.

Fornøyde: Staale og Erik (nr 3 og 4 fra venstre) var på plass for å offisielt overrekke det nye kjøkkenet til Skiptvedt-paret. (Foto: Thomas Andersen)

– Det har vært helt rått, egentlig. Prosessen har vært helt smertefri, helt fra vi tok den første telefonen, erklærer han.

Han er selv ikke noen mesterkokk, og innrømmer at det fort blir grandiosa om han er ansvarlig for middagen. Louise har stjerner i øynene, og Espen er tydelig fornøyd med husets nye rom.

– Det er viktig å ha et kjøkken det er lett å jobbe på. På samme måte som man trenger godt verktøy som håndverker. Jeg er veldig glad for at Louise nå har fått drømmekjøkkenet sitt, og jeg synes det har blitt skikkelig, skikkelig fint, smiler han.

Se ETTER-bildene av kjøkkenet til Louise og Espen her:

Artikkelen fortsetter under bilder og faktaboks.

Om oss

Kjøkkenet i Konvallveien er av typen Huseby Signatur, modell Timian. Arbeidet ble gjort av Kjøkken Huset AS og Askim & Mysen Rør AS. EL-Geniet AS utførte det elektriske arbeidet. 

Prosjektleder fra Kjøkken Huset var Erik Biltvedt.

Prosjektleder fra Askim & Mysen Rør AS var Staale Pettersen.

Er du interessert i nytt kjøkken? Klikk her!

Endelig ferdig

Det gamle kjøkkenet til Louise og Espen var over 30 år gammelt, og definitivt modent for utskiftning. I flere år hadde Louise drømt om et hvitt og klassisk kjøkken, og endelig har hun fått det.

– Vi diskuterte det lenge, og fant ut at vi skulle legge penger i et kvalitetskjøkken som vi virkelig ønsket oss. Når vi først skulle gjøre denne investeringen ville vi ikke inngå kompromisser, vi ville ha drømmekjøkkenet, smiler Louise. 

Nå er kjøkkenet endelig ferdig. Det er kun smil og lovord som kommer fra Louise og Espen. De hadde faktisk kjøpt blomster til Erik og Staale som takk for vel gjennomført prosjekt, og selvfølgelig vanket det kaker og sjampanjebrus i høye glass. 

– Det første jeg laget her på kjøkkenet var smørstekte kantareller. Fremover gleder jeg meg til å lage god mat til familien min her, sier hun fornøyd.

Redaksjonen i Indre Akershus Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet