Fra i dag er det fritt frem over hele landet

De tre nordligste fylkene har vært i gang siden 15. oktober. Fra i dag er det også tillatt å kjøre med piggdekk i resten av landet.

De tre nordligste fylkene har vært i gang siden 15. oktober. Fra i dag er det også tillatt å kjøre med piggdekk i resten av landet. Foto:

Av

Piggdekksesongen er offisielt i gang.

DEL

(Broom.no:) Den første snøen har allerede besøkt deler av landet. Mange har skrapt is av bilrutene på morgenen, og det meldes om glatte veier flere steder.

Nå er også piggdekksesongen offisielt i gang over hele landet.

Fra 1. november er det nemlig tillatt å kjøre med piggdekk, også i Sør-Norge. De tre nordligste fylkene tyvstarter hvert år, der er det tillatt med piggdekk fra 15. oktober.

Dermed er det sannsynligvis ingen grunn til å vente: Har du piggdekk, er det på tide å få dem på nå.

Brooms bilekspert Benny Christensen forteller at mange erfaringsmessig drøyer denne jobben litt lenger enn godt er:

Hver tiende bil på sommerdekk

– Ja, hvert år ser vi at mange venter for lenge med dekkskift. Så våkner de opp en dag til snø og glatte veier – og med sommerdekk på bilen. Da har man egentlig bare to valg: Enten å legge om hjemme på gårdsplassen i full fart, eller la bilen stå. Det man i alle fall ikke skal gjøre, er å ta sjansen på å kjøre avgårde på vinterføre med sommerdekk. Det kan rett og slett være livsfarlig, sier Benny.

– Men mange gjør det likevel?

– Dessverre, ja. Tall fra forsikringsbransjen, viser at mange biler som var involvert i en ulykke i fjor vinter, kjørte på sommerdekk. Det viser at mange bileiere overhodet ikke forstår alvoret her. Sommerdekk og vinterdekk har helt forskjellige egenskaper. Når veiene er glatte, er det kun vinterdekk som gjelder, sier bileksperten.

Fra 1. november er det tillatt å kjøre med piggdekk over hele Norge. For piggfrie dekk er det for øvrig ingen datoregel.

Store forskjeller

Rundt 40 prosent av norske personbiler har nå piggdekk. Finnmark er fylket der vi finner flest biler med piggdekk.

I motsatt ende av skalaen er – kanskje ikke overraskende – Oslo. Her har lokale myndigheter i mange år presset på for å få bilistene til å velge piggfrie dekk, et viktig virkemiddel her er piggdekkavgiften som denne sesongen er på 1.400 kroner, eller 35 kroner per dag.

Det har gitt resultater. I Oslo ruller nå nesten 90 prosent av bilene på piggfrie vinterdekk.

Dropper du å betale dette gebyret og blir stoppet med piggdekk på bilen, vanker det en bot på 750 kroner.

Særlig på is og tettpakket snø kan piggdekk være gull verdt. Foto: Scanpix

Hva er best?

Men hva er egentlig best av piggdell eller piggfrie dekk? Broom-Benny mener det avhenger av hvor man bor, og hva slags underlag man kjører på.

– Det forskes mye på vinterdekk, og de får stadig bedre egenskaper. De piggfrie dekkene har generelt best egenskaper på snø og bare veier, samtidig som de også har en klar komfort-fordel ved at de gir lavere støynivå.

– Men fortsatt er piggdekkene de som gir best feste på is og hardpakket snø, det siste har vi gjerne mye av i kryss og rundkjøringer. Her risikerer du å bare seile avgårde med piggfrie dekk, mens piggdekkene "graver seg ned" og gir bedre feste, mener Benny.

Artikkeltags