Bilringer? Prøv bildekk!

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Ønsker du at bilringene skal rulle av? Spenn på deg sele og bildekk. Dette er ifølge eksperter en svært effektiv treningsform. Hjulene på bussen de går rundt og rundt, og det vil forbrenningen din også gjøre.

DEL

Du hadde kanskje begynt å lure hvis du hadde kikket ut av kjøkkenvinduet og fått øye på naboen som trekker bildekk etter seg?

Men ifølge Per Morten Fredriksen, professor ved Norges Helsehøyskole, er det ikke noe å stusse over. Han viser til undersøkelser, publisert i sin forskningsartikkel, som sier at om du trekker to dekk over flatmark i 4-5 km/t, vil det ha samme effekt som om du løper i 10 km/t med fem prosent stigning. Og ikke nok med det: Tykk eller tynn, sterk eller svak, syk eller frisk:

– Dekktrening er for alle, sier Christin Oldebråten (45), leder for en treningsgruppe som driver med nettopp dekktrening.

Gruppa går fra Mariholtet hver onsdag og alle er hjertelig velkomne.

– Dette er bra for deg, uansett om har dårlige knær, vond rygg eller er i toppform, sier Fredriksen til rb.no.

God effekt og behagelig tempo

Gruppa har spent på seg dekk og «triller» av gårde. Nå skal det svettes og bygges muskler. Tempo tilsvarer en litt aktiv tur i skogen. Jeg, som ikke går med annet enn kamera og liten sekk, kjenner at jeg puster litt i bakkene, men ellers er tempoet komfortabelt.

– En tommelfingerregel at du jogger dobbelt så fort som når du går med sekk og du går dobbelt så fort med sekk som med dekk, sier Christin Oldebråten.

Fredriksen tar for seg effektene av dekktrening i sin forskningsartikkel og bruker selv treningsformen aktivt.

– Hele kroppen jobber og motstanden dekket skaper gjør at du aktivt bruker armene. Draget i mageregionen gir en stabiliseringseffekt som er svært gunstig, sier han.

– Overkroppen skal jobbe, og for å bruke både rygg, mage og armer optimalt må du ha staver. Du skal skyve fra, på samme måte som når du går på ski, sier Christin Oldebråten.

 

Sosial trening

Fredriksen forteller at noe av det han ser på som er stor fordel er at han kan trene sammen med kona.

– Jeg går med to dekk og hun går med ett. På denne måten holder vi samme tempo, samtidig som begge får full effekt av treningen. Når man sykler, løper eller går på ski havner jeg ofte foran kona, og vi ender med å trene hver for oss.

– Mange går tur i helgene eller i ukedagene. Hvorfor ikke ta med deg et dekk på turen, så får du trent i samme slengen, sier Fredriksen.

 

Belastning og helse

Noen trekker ett dekk, mens andre trekker to. Det kommer an på hvor godt trent du er.  

– Jeg synes ofte det er for lett med ett, men for tungt med to, Så her er det bare å hive seg i treninga, sier Hilde Mannsåker, en av deltakerne i gruppen.

– Men hvor tungt skal det være?

– Når du ikke lenger bruker overkroppen i tillegg til beina for å trekke, trekker du for lett. Da er det på tide med et dekkskift, sier Christin Oldebråten.

I denne gruppen er majoriteten av deltakere fra 35 til 55 år. Noen er selve idealet for helse og sunnhet. Noen har revmatisme, andre sliter med knær. Det er til og med en deltaker som har hjertefeil.

– Dette er en skånsom treningsform. Det er lite belastning på knær og man får fin avlastning ved hjelp av stavene, sier Fredriksen.

– Dekktrening er både for de som er godt trent og for de som ønsker en litt mer aktiv hverdag, sier Fredriksen.

Christin Oldebråten legger vekt på at du får belastningen hengende bak deg, istedenfor på deg, som når du bærer sekk.

Men hva med ulempene, for noen må det jo være? – Nei, sier Fredriksen.

– Det er ikke mange ulemper med dette. Det du skal tenke på er at du ikke skal ha for mye tyngde. Her må man prøve seg frem å se hva som fungerer. Har du bekkenproblemer eller problemer med nedre del av ryggen, anbefaler han å trekke dekk på grusvei og slett underlag, for å unngå napping. Eventuelt kan man feste selen høyere opp på ryggen.

 

Fakta

Dette trenger du:

  • Et dekk eller to er selvfølgelig en nødvendighet. Dette får du gratis fra forhandlere som selger dekk. De ligger ofte utenfor i containere.
  • Staver.
  • Sele.
  • Et slepetau. Dette får du kjøpt hos Jula, Clas Ohlson, Biltema osv. 
  • Drill og borr av god størrelse.
  • Vaier eller kjetting som festes i dekket. Kjetting er anbefalt fordi det varer lengre enn vaier. Du trekker den gjennom dekket og fester med hengelås.

Du kan bruke forskjellige seler. En pulksele, eller en sele som går over skuldrene, hvor feste er mellom skulderbladene. Da får du mer magetrening, forklarer Fredriksen.

Du kan også kjøpe en ferdig pakke. Prisen ligger på ca. 2000 kroner, hvor staver og sele er den dyreste investeringen.

(Kilde: Per Morten Fredriksen)

Hvor kan du trene?

– Asfalt, grusvei eller sti. Du kan trene overalt, sier Christin Oldebråten.

På grusvei ruller dekkene oppå steinen og gjør det lettere å trekke. En time ut i turen, havner vi inn i et borettslag. Her er det asfalt. Det står skilt som viser til at det ikke er lov å kjøre fortere enn gangfart, så vi er trygge for eventuelle fartskontroller. Farten reduseres nemlig kraftig. Asfalten øker friksjonen å gjør det mye tyngre å trekke dekkene. Enda verre blir det når vi skal over en rekke fartsdumper, som effektivt gjør det de er designet til å gjøre.

– Det kjennes ut som dekkene suger seg fast til asfalten og at det i hvert fall ikke er noen grunn til å være redd for i miste feste når man kjører bil, sier Christin Oldebråten, med et smil om munnen.

Treningen øker utholdenhet, styrker muskler og forbrenner fett. Ekspertene bruker treningsformen aktiv i sitt eget liv og flere oppdager at denne måten å komme i form passer godt inn i hverdagen deres. Belastningen er snill mot kroppen og bra for ryggen. Kanskje er det ikke lenge til naboen ikke engang enser deg, når du trasker rundt i nabolaget med dekket ditt på slep, for du er ikke lengre den eneste. Klar ferdig kjør!

Litt humor er det viktig å ha når man trener og det er det ikke mangel på i denne gjengen. Når noen syntes at en deltaker begynner å bli litt eplekjekk ved å råkjøre og drive opp tempo, legges det diskre noen tunge steiner i dekket til vedkommende. Uttrykk som «ohjul med din glede» og «pass deg så du ikke blir bedekket» sitter også løst.

 

Trekker sammen for Mitandi

Christin er en av hovedkreftene for en klinikk som ligger i en liten landsby i Månefjellene i Uganda. Hun og foreldrene har bodd i Uganda og ønsker å forbedre helse og skoletilbudet i Mitandi. Dekktreningen er en av måtene de gjør dette på. For å være med i treningsgruppa, blir du lønnsfadder for klinikken i Mitandi. Du donerer et valgfritt beløp hver måned og alle bidrag, store og små blir satt pris på. Du kan lese mer om Mitandi og Månefjellene her:http://www.mitandi.com/

Hvis du vil være med på dekktrening sammen med Christin, går du på Facebook og søker etter: Dekktrening i Østmarka til inntekt for klinikk i Uganda.

 

 

 

Øvrige kilder:

https://www.dn.no/dnaktiv/2013/07/17/dette-er-effekten-av-dekktrening

-Per Morten Fredriksens forskning-artikkel: Fredriksen PM & Mamen A. Energy requirements of tyre pulling. J Sports Med Phys Fitnes. 2017

Artikkeltags