Gå til sidens hovedinnhold

Tre lokale på Norges raskeste landslag

Da bilsportforbundet presenterte sine landslag for inneværende sesong, var tre av de 35 førerne fra Aurskog-Høland.

Dennis Hauger er med i elitegruppa, Emil Heyerdahl i rekrutteringsgruppa og Felix Heiberg i juniorgruppa.

– Det viser at det jobbes godt i motorsporten i bygda, jeg sender stadig varme tanker til Odd Moseby som i sin tid var gründeren både for både motorsporten og NMK Aurskog-Høland, sier Holm Jacob Matheson til Indre Akershus Blad.

Den utflyttede aurskogingen er nå med i styringsgruppen bak landslagssatsingen etter å ha vært leder for den i flere år.

– Vi har mange gode utøvere og store talenter i Norge, og skulle ønsker vi hadde plass til enda flere, men med de ressurser vi har, er vi nødt til å ta noen vanskelige valg, forteller sportssjef i Norges Bilsportforbund, Atle Gulbrandsen.

Han er klar på at et viktig mål for teamet er å få fram profesjonelle førere og internasjonale mestre fra Norge, og peker her på Emil Heyerdahl i satsingsgruppa.

– Emil er en av de mest hardtarbeidende talentene vi har, og har også noen veldig spennende ambisjoner for framtida, sier Gulbrandsen.

Fra kart til bil

Når det gjelder yngstemann i trioen, Felix Heiberg, har det vært gokart som har vært satsingsområdet. Nå er imidlertid en leasingavtale om en BMW 136 i «boks» og aurskogingen er klar for konkurransedebut i bil i GT5-klassen som er det største klassen i nasjonal racing.

– Jeg kommer også til å fortsette med gokart denne sesongen, men det er bil og asfaltracing som er målet for framtida, sier den ambisiøse Aurskog-gutten.

Han ble plukket ut på juniorlandslaget foran 2020-sesongen, men fikk denne sterkt amputert av koronaen i liket med alle de andre uttatte.

– Vi får tro at det blir bedre i sommer, og jeg fikk heldigvis kjørt noen løp her i Norge i fjor, sier Felix som klør i både hender og gassbeinet etter å komme i gang igjen.

At talentet er der og at han var landslagsplassen i gokart verdig i fjor rakk han å vise i den amputerte 2020-sesongen da han valgte å prøve seg i den største klassen under de nasjonale konkurransene.

Debuten på Varna endte med ny banerekord i et av de innledende heatene, før ramma røk og det bare var å kaste inn håndkleet i finalen. I neste konkurranse holdt derimot materiellet og det ble en imponerende løpsseier for «jypling» i konkurranse med adskillig mer rutinerte førere.

– Det var gøy å få prøve seg med en større kart. Den sparket virkelig unna, forteller den fartsglade unge karen, med rette.

Dongengen går fra null til 100 på tre sekunder og har en toppfart på 170 kilometer i timen hvis banene tillater det.

Kommentarer til denne saken