Her blir det enorme helgekøer: – Dette er rett og slett ille

STENGER TO TUNNELER: To nabotunneler på Rv 4, på hver sin side av der veien møter E16, skal stenges rett etter hverandre i totalt 11 uker midt i den travleste tiden av året.

STENGER TO TUNNELER: To nabotunneler på Rv 4, på hver sin side av der veien møter E16, skal stenges rett etter hverandre i totalt 11 uker midt i den travleste tiden av året.

Av

Forventer enorme helgekøer når både Rv4 og E16 nå stenges i tre måneder

DEL

[NETTAVISEN:] Onsdag satte Statens vegvesen opp sperringer ved Røstetunnelen, som både håndterer trafikken på både riksvei 4 og E16 på Hadeland, rundt 50 minutter nord for Oslo.

Når stengingen av den tunnelen er ferdig, skal Gruatunnelen noen hundre meter unna stenges.

Midt mellom de to tunnelene møtes riksvei 4 og E16.

Veiene vil være stengt i totalt 11 uker.

– Arbeidet som skal utføres i vinter er helt nødvendig for trafikksikkerheten i disse to tunnelene, har tidligere prosjektleder Anders Sveen i Statens vegvesen sagt, samtidig som de beklaget til lokalsamfunnet.

9000 biler i døgnet på bratt, svingete og smal vei

Opp mot 9000 biler i døgnet vil omdirigeres på Fylkesvei 16. Dette er en 7 kilometer lang «gamlevei», som både er svingete, smal og bratt – og som går gjennom det lille tettstedet Grua.

9000 biler i døgnet ligger i det spennet der det i framtiden anbefales at det skal bygges firefelts veier.

– Dette er rett og slett ille. At Statens vegvesen midt på vinteren velger å lede opp mot 9000 biler gjennom Grua per døgn er ikke annet enn en tragedie, sier Arnulf Dahlen, medlem i Grua utviklingsforum, til lokalavisen Hadeland.

På veien møter de på en lav tunnel under jernbanen som er en absolutt sperre mot de største lastebilene.

For trafikk på E16 blir omkjøringen enda lenger, da trafikken først må geleides sørover på Rv 4, før den kan ta omkjøringsveien.

Forventer helgekaos

Det er allerede rapportert om kaos på veien, men de store mengdene trafikk forventes i helgene. Rv 4 er korteste vei mellom Oslo og Lillehammer/Gjøvik, og har dermed en betydelig andel av helgetrafikken til populære vinterområder som Hafjell, Kvitfjell og Sjusjøen.

Tunnelstengingen foregår i praksis gjennom hele skihytte-høysesongen.

– Hvorfor valgte dere å gjøre oppgraderingene nå?

– Vi hadde den store militærøvelsen i høst som gjorde at vi ikke kunne starte tidligere, samtidig som det var nødvendig å gjøre noe så raskt som mulig med tunnelene for å unngå akutte stengninger. Tunnelene inneholder mye gammelt utstyr, og forringelsen akselererer når det begynner å ruse, sier Sveen.

Er spesielt bekymret for uvarsomme lastebilsjåfører

Sveen tør ikke å si noe om hvor lange køer og hvor mye ekstra reisetid som vil komme.

– Utfordringen er jo i rushtiden, og særlig fredag kveld. Det kommer helt an på hvordan trafikkbildet blir.

– Erfaringen fra i går og tidligere omkjøringer er at de største utfordringene oppstår av vogntogene som ikke ser eller ignorerer skiltene med høydebegrensninger. Da kommer de til brua, må rygge og snu. Det kan ta lang tid med lange køer bak, sier Sveen til Nettavisen.

– Vi vurderer nå å sette inn ekstra mannskaper for å ta ut disse før de kommer så langt, sier han.

E6 har også begrensninger

Alternativet til riksvei 4 hvis man skal mot Lillehammer fra Oslo-området er E6, men også her foregår det betydelige anleggsarbeider i området rundt Hamar/Brumunddal.

Nye Veier forteller til Nettavisen at trafikken går brukbart på hverdager, men at det er noen utfordringer i helgene.

– Nye Veier åpner 12 kilometer firefelts motorvei fra Kolomoen til Kåterud ved Hamar allerede 1. oktober 2019. Dette vil redusere ulempene gjennom anlegget. Per i dag går trafikken ganske bra gjennom det 43 kilometer lange anleggsområdet fra Kolomoen til Moelv, men det er noe kødannelser i forbindelse med weekendtrafikken, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.

– Vi vil generelt oppfordre folk til å kjøre på litt andre tidspunkter enn de pleier å gjøre i forbindelse med weekend. Da vil trafikken fordele seg bedre og køene reduseres, sier Moshagen.

– Følg med på trafikkmeldinger

Sveen i Statens vegvesen tør ikke komme med noen anbefaling av Rv 4 eller E6 i perioden med tunnelstengninger.

– Det vet jeg ikke, jeg kan bare oppfordre folk til å holde seg oppdatert på trafikkmeldinger, sier Sveen, og henviser til Kongens nyttårstale:

– Prøv et smil, det koster så lite. Slipp folk fram, det betyr ikke noe om en kommer fram til hytta fem minutter senere. Jeg oppfordrer folk til litt god, gammeldags folkeskikk.

Artikkeltags