Thomas (40): – Jeg er veldig klar og gira

– Det blir godt å komme i gang, sier Thomas Tørnby (40) fra Rømskog som kjører den første av tre NM-runder førstkommende lørdag. Foto: Trym Helbostad

– Det blir godt å komme i gang, sier Thomas Tørnby (40) fra Rømskog som kjører den første av tre NM-runder førstkommende lørdag. Foto: Trym Helbostad

Lørdag ruller Thomas Tørnby ut på startplata med 400 hestekrefter under panseret – veldig gira på å vise hva han kan.

DEL

– Vi har forberedt oss som vanlig og er veldig glad for at det blir NM-runder, forteller 40-åringen foran helgas sesongstart i rallycross.

– Vi har kjørt et par tester, på Flisa og på Gardermoen, som vi er veldig fornøyde med. Vi er optimister – igjen, sier han og ler.

Med sjuendeplass sammenlagt etter fjorårets innsats, håper rømsjingen å komme enda høyere opp på resultatlista. Aller helst a-finale i hver NM-runde.

– Jeg har som mål om å komme på pallen i hver a-finale og komme topp fem sammenlagt. Det har vi potensiale til. Når alt klaffer, skal denne bilen være blant de aller raskeste i klassen, mener Thomas Tørnby før han forteller at Toyota'en han kjører har blitt justert litt, både når det gjelder forstillingen og motorstyringen.

**NM-runden i rallycross på Gardermoen sendes direkte via Direktesport, som alle Indre-abonnenter har tilgang til. Følg spenningen direkte her – sendingen starter klokken 9 lørdag morgen **

– Veldig klar og gira

Rømsjingen er blant de aller mest rutinerte førerne og forsikrer at viljen til å vinne fortsatt er til stede.

– Jeg ønsker å gjøre det best mulig, det er det som driver meg. Det hender det kan føles litt tungt mellom løpene og under vinteren, men det er fortsatt nok engasjement til å holde på. Nå er jeg veldig klar og gira!

Under en normal sesong kjøres det seks NM-runder. Koronautgaven forteller om tre NM-runder i løpet av en drøy måned.

Det hele starter i Gardermoen motorpark førstkommende helg, deretter videre til Grenland motorsenter 12.-13. september, før det hele avsluttes 3.-4. oktober på Momarken bilbane.

Terminlisten er halvert på grunn av koronasituasjonen, men også selve gjennomføringen av NM-rundene er annerledes. For Tørnby, som kjører i supernasjonal klasse 4, gjennomføres både innledende runder og finaler samme dag. Normalt skjer dette over to dager.

Det er også begrensninger med tanke på antall teammedlemmer som kan være med i depotet.

– Jeg skulle svært gjerne hatt med hele teamet, men det er begrensninger fra arrangøren sin side. Derfor er det kun lov å ha med tre personer pluss fører, sier Tørnby.

Det betyr at rømsjingene Jan Ljøner, Henning Sletten og Robert Moen er trioen som må sørge for at bilen er i best mulig stand før den ruller ut på startplata lørdag.

Takknemlig for lokal støtte

Noen av de tøffeste konkurrentene de siste årene, stiller ikke til start i årets rallycross-sesong.

To av forhåndsfavorittene er ute av bildet. Hans-Jøran Østreng fra Høland har, som nylig omtalt i Indre, valgt å satse på RallyX Nordic eller EM supercar, mens fjorårsvinner Fredrik Ågedal har meddelt at han står over årets sesong. Jonas Dalseth Jacobsen, som vant sammenlagt i 2018, er imidlertid tilbake på startstreken.

– Det er er litt utskifting fra år til år, sånn er det bare. Foreløpig er det 15 på startlista i klasse 4, mot rundt 20 i fjor. Totalt sett, synes jeg det er bra. Konkurransen kommer til å bli tøff likevel, fastslår Tørnby.

Rømsjingen er svært takknemlig for at det lokale næringslivet støtter opp under rallycross-satsingen hans. Bilen er nærmest tapetsert med logoer fra aktører som sponser den erfarne rallycross-sjåføren.

– De aller fleste som støtter økonomisk, er lokale. Hadde jeg ikke hatt den støtten, kunne jeg ikke ha drevet med dette. Så enkelt er det. Derfor setter jeg veldig stor pris på det, sier han.

Gustav Holter-Hovind, som representerer NMK Aurskog-Høland, stiller også i første NM-runde og er den andre lokale deltageren på startlista. Holter-Hovind skal vise hva han kan bak rattet i en Volkswagen Polo når supernasjonal klasse 3 gjennomfører sin NM-runde førstkommende søndag.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken