(Avisa Oslo): Se video med lyd av utbruddet litt lenger ned i saken.

Kjører du jevnlig med T-banen har du mest sannsynlig opplevd at noen sperrer døra når den skal lukkes for å få med seg noen andre som er forsinket.

Vanligvis spilles da denne automatiserte beskjeden over høyttaleranlegget: «Vennligst ikke hold dørene. Det forsinker avgangen.»

Da en person forsinket en avgang på linje 1 eller 4 mellom Brynseng og Høyenhall for noen dager siden, fikk føreren nok og tok i bruk sterkere virkemidler. Han snakket direkte til de reisende over høyttaleranlegget.

– Han sa noe om at personen forsinket avgangen og at avgangen allerede var et par minutter for sent og: «Tenker du på hvor smart det er?» innleder Azada Jamil.

Hun så ikke hvem det var som holdt igjen dørene, men hadde inntrykk av at personen var om bord videre på banen.

– Ble litt i overkant

Da toget kom til Høyenhall filmet hun reaksjonen sin da føreren raste. Dette rakk hun å fange på opptaket:

« ... mindre intelligent, jeg regner med at han hadde en IQ på omtrent to, som sto og holdt igjen døra for noen som var for sent ute på forrige stasjon. Derfor ble vi forsinket. Og dere ble også forsinket. Men beklager.»

Her kan du høre opptaket som viser lyden av en tydelig frustrert T-banefører. Azada Jamil ble målløs av kommentarene. Foto: privat

– Det ble litt i overkant synes jeg. Som passasjer ble jeg veldig målløs og visste egentlig ikke hva jeg skulle si. På banen var det folk som sa «Hva skjer her nå?». Noen kommenterte til høyttaleren at han burde roe seg ned, forteller Azada Jamil.

– I akkurat denne situasjonen som fremkommer i videoen, er det nok trolig noe frustrasjon som kommer til uttrykk, men det er likevel slik at denne informasjonen burde blitt formidlet på en hyggeligere måte, og naturlig nok uten slike karakteristikker av de reisende, svarer kommunikasjonssjef i Sporveien Ina Helen Østby.

Samtidig som Azada Jamil ble veldig overrasket av reaksjonen til T-baneføreren, legger hun til at hun forstår frustrasjonen mot dem som holder igjen dørene.

– Det går utover jobben hans og pausene hans. Det er viktig å si fra når slike forsinkelser skjer for alle andre og at det ikke er greit å gjøre, sier hun

Går viralt

Etter å ha lagt ut videoen på TikTok, tok det helt av. Videoen har over 345.000 visninger og fått flere hundre kommentarer.

Blant reaksjonene er det alt fra folk som ler, til folk som reagerer på kommentarene og andre som synes det var bra at føreren sa fra så tydelig.

– Jeg synes det er fint at det er sterke meninger om det. At det er bra at det starter en samtale. Det er mange som bare holder igjen døren uten å tenke på det. Kanskje kan videoen være med å skape en kultur om at akkurat det ikke er greit, for det går utover alle, sier Azada Jamil.

Hun påpeker samtidig at det ikke er gunstig å svare reisende på måten som føreren gjorde.

Forsinkelser kan forplante seg

Sporveien opplyser at de ganske ofte opplever at T-banen blir forsinket som følge av at reisende holder igjen dørene.

– Det mange ikke tenker på er at det som sikkert er ment som en hyggelig gest til andre medpassasjerer som er for sent ute, fører til at de andre reisende om bord, nærmere 500 stykker dersom T-banen er full, kommer for sent dit de skal, sier kommunikasjonssjef Ina Helen Østby

Hun poengterer:

– Det er lett å tenke at de sekundene døren holdes betyr lite for den totale reisetiden for medpassasjerene, men skjer det holdeplass etter holdeplass på samme avgang vil det til sammen gi betydelige forsinkelser for medpassasjerer som skal reise langt både med den aktuelle T-baneavgangen, men ikke minst med T-banetogene som kommer bak dette.

– Frustrasjonen over slike hendelser er nok derfor kanskje vel så stor hos andre reisende som risikerer å komme for sent fram dit de skal, enn blant T-baneførerne.

Hun utdyper at føreren har ansvar for å ivareta en god reiseopplevelse. Selv om kommentarene kanskje ble vel mye i denne saken, har førerne også ansvar for sikkerhet og at T-banen overholder rutetidene sine.

Føreren er gjennom Sporveien og Yrkestrafikkforbundet gjort kjent med at det lages en nyhetssak om hendelsen. Begge parter følger opp internt.