Banksjefen advarer etter svindelforsøk: – Vi ringer aldri på denne måten

ADVARER: Administrerende banksjef John Sigurd Bjørknes i Høland og Setskog Sparebank.

ADVARER: Administrerende banksjef John Sigurd Bjørknes i Høland og Setskog Sparebank. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

BJØRKELANGEN: En hyggelig mann ville gi 86-åring bedre avkastning på pengene.

DEL

Onsdag ble en kunde i Høland og Setskog Sparebank oppringt av en som utga seg for å være fra banken.

– En kvinne på 86 år ble oppringt av en svært hyggelig mannsperson som utga seg for å være fra Høland og Setskog Sparebank, sier administrerende banksjef John Sigurd Bjørknes.

Banken ble gjort oppmerksom på svindelforsøket av en slektning til 86-åringen. Ifølge banksjefen ville mannen som ringte få bekreftet at kvinnen «hadde noen hundre tusen på konto i banken». Mannen ønsket å hjelpe til slik at kvinnen kunne få bedre avkastning på pengene sine.

– Vi ringer aldri folk på denne måten. For det første ringer vi ikke kunder for å få bekreftet saldo, den klarer vi å finne selv. Hvis vi ringer noen er det med helt andre hensikter, sier Bjørknes.

LES OGSÅ: Ikke ta telefonen når 0015 6725 3999 9 ringer

86-åringen prøvde å forklare at det var barna hennes som styrte med pengene.

– Men den svært hyggelige og pågående mannen mente at det ikke var noen vits å blande inn barna i dette. Det var tross alt hennes penger, og vi som bank hadde beste forutsetninger for å hjelpe henne. Heldigvis var kvinnen fornuftig, og la på, sier adm. banksjef John Sigurd Bjørknes.

Han har en klar oppfordring:

– Aldri oppgi noe som helst på telefon.

Banksjefen liker svært dårlig at mennesker med uærlige hensikter misbruker bankens navn i hensikt å svindle noen.

– Det er mange som ringer for å tilby plassering av penger, men det er spesielt at noen ringer og utgir seg for å være fra oss. Vi oppfatter at vi har tillit hos folk, og det er veldig, veldig vondt for oss at noen prøver seg på denne måten.

Kunden ble oppringt på fasttelefon, så hvilket nummer hun ble oppringt fra har ikke banken oversikt over. Bjørknes er ikke kjent med lignende svindelforsøk tidligere.

– Vil dere politianmelde dette?

– Det har vi ikke tatt stilling til ennå, men vi har informert alle våre ansatte om svindelforsøket, og går ut med dette for å advare andre. Hvis noen får tilsvarende telefoner vil vi gjerne at de ringer oss, sier John Sigurd Bjørknes.

Artikkeltags