Håvard ble ufrivillig lastebileier

TRAGIKOMISK: – Jeg venter i spenning på å se at det virkelig ordner seg, sier Håvard Apeland.Foto: Gunnar Apeland

TRAGIKOMISK: – Jeg venter i spenning på å se at det virkelig ordner seg, sier Håvard Apeland.Foto: Gunnar Apeland

Håvard Apeland er blitt lastebileier – mot sin vilje. Statens vegvesens nettsider har spilt ham et puss.

DEL

Da Sørumsand-karen sjekket «Min side» på vegvesen.no for en tid tilbake, fikk han seg en overraskelse: Han var tilsynelatende eier av en lastebil som han aldri har sett.

Det var lastebil.no som først fortalte den tragikomiske historien om den ufrivillige lastebileierens møte med byråkratiet.

– Det sto at jeg eide en 1976-modell Mercedes lastebil, og at jeg hadde gjort dette siden 1994. Enda merkeligere blir det når man ser at bilen har stått avregistrert siden 1986. Hvorfor skulle jeg ha noen interesse av å kjøpe en gammel lastebil som ikke hadde vært registrert på åtte år? spør Apeland i intervjuet med fagtidsskriftet.


Vanskelig å bli kvitt

Etter den overraskende oppdagelsen kontaktet han Statens vegvesen for å få tilknytningen til kjøretøyet fjernet. Det skulle vise seg å være lettere sagt enn gjort.

I veivesenets systemer het det at lastebilen ble kjøpt av den da 19-årige Håvard Apeland i 1994. Salgsmeldingen skal ha vært levert på Lillestrøm trafikkstasjon 5. mai 1994, med signaturer datert 27. april samme år.

Apeland ville se den originale salgsmeldingen, men veivesenets svar var at den høyst sannsynlig ble makulert i 2004. Senere fikk han beskjed om at det var hans ansvar å skaffe mer dokumentasjon for å bevise at eierskapet er ugyldig.

– Hvordan i all verden skal jeg klare å dokumentere at et kjøp ikke har funnet sted? Her er det åpenbart at det er gjort en eller flere feil fra Statens vegvesens side. Det er derfor etter min mening de som må bevise at jeg er eier av denne lastebilen.


– Åpenbar systemfeil

Kommunikasjonsrådgiver Torstein Paulsen i Statens vegvesen region øst legger seg flat.

– Slik dette er framstilt, ser det ut som en åpenbar systemfeil hos oss. Hva som har skjedd, vet jeg ikke, men det skal vi gå raskt i gang med for å finne ut.

– Apeland fikk beskjed om at han må dokumentere at eierskifte ikke har funnet sted?

– Jeg forstår at det er vanskelig for ham å dokumentere det.

Paulsen har gjennom sine seks år i Statens vegvesen region øst bare vært borti ett lignende tilfelle. Da gjaldt det en moped.

– Slik skal ikke skje, men Motorvognregisteret er så vidt jeg vet Norges største dataregister. Da kan slikt skje.

– Når vil Apeland være kvitt eierskapet?

– Siden det handler om automatikk, vet jeg ikke hvor raskt det løses, men vi går umiddelbart i gang med å løse det hele.


– Høres bra ut


Håvard Apeland synes veivesenets svar til Romerikes Blad virker lovende.

– Det høres bra ut. Nå venter jeg i spenning på å se at det virkelig ordner seg. Jeg har opplevd dette som en håpløs sak inntil nå. Jeg forsto at jeg måtte kjempe mot Goliat og var i ferd med å miste troen på at jeg skulle bli kvitt denne lastebilen, sier Apeland, som ikke har problemer med å se det komiske oppe i det hele.

Etter at hans historie ble omtalt av Anlegg & Transport har han gjennom Facebook fått høre om andre personers opplevelser med Motorvognregisteret.

– En mann eide to lastebiler som veivesenet mente var vraket. Andre sto oppført med biker lenge etter at de er vraket eller solgt, sier Håvard Apeland.


Artikkeltags