– Skader i millionklassen

Nesten Én meter: Mellom 70 og 80 centimeter har sklidd ut under skinnegangen på deler av Urskog-Hølandsbanen. – Skader i millionklassen, sier driftstekniker Are Eeg.Foto: Espen Børrestuen

Nesten Én meter: Mellom 70 og 80 centimeter har sklidd ut under skinnegangen på deler av Urskog-Hølandsbanen. – Skader i millionklassen, sier driftstekniker Are Eeg.Foto: Espen Børrestuen

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Tirsdagens voldsomme regnvær smadret deler av Urskog-Hølandsbanen.

DEL

Tirsdag kveld åpnet himmelen seg. Regn og hagl pøste ned over Romerike.

Hardest gikk det kanskje utover Sørum kommune. Ikke minst Urskog-Hølandsbanen, hvor toget og turistattraksjonen Tertitten ferdes, fikk merke naturkreftene.

– Det er voldsomme krefter som har vært i sving. Ødeleggelsene er enorme, sier Are Eeg, driftstekniker på Urskog-Hølandsbanen Tertitten.

En kilometer ødelagt
Stengt: Kilometeren mellom Bingsfoss-Fossum vil forbli stengt i lang tid som følge av utglidningene.Foto Espen Børrestuen

Stengt: Kilometeren mellom Bingsfoss-Fossum vil forbli stengt i lang tid som følge av utglidningene.Foto Espen Børrestuen

Det voldsomme uværet førte til utglidninger under skinnegangen på én av banens 3,2 kilometer.

– En hel kilometer er ødelagt. Det er altfor store ødeleggelser til at vi kan reparere dette på egen hånd, så vi vil bli nødt til å engasjere entreprenører, sier driftstekniker Eeg.

– Hva vil utbedringen koste?

– Det er vanskelig å anslå nøyaktig, men det er nok skader i millionklassen.

Utglidningene under skinnegangen fører til at Tertitten kun vil kjøre fra Sørumsand til Bingsfoss. På strekningen Bingsfoss–Fossum vil det ikke gå noen tog på en stund.

Ber til publikum

Sesongen til den populære turistattraksjonen varer fram til september.

Eeg frykter at den smadrede kilometeren mellom Bingsfoss og Fossum vil forbli stengt hele sommeren.

– I beste fall vil det ta en måned å utbedre skadene, men jeg har på følelsen at dette kan ta lang tid. I verste fall vil banen forbli amputert hele sesongen, sier Eeg som håper publikum fortsatt ønsker å benytte seg av Tertittens tjenester.

– Det vil fortsatt bli kjørt med damptog. Jeg håper virkelig ikke at publikum svikter nå. Det vil medføre omsetningstap, sier han.

– Verste ødeleggelsene

Eeg har selv jobbet på Urskog-Hølandsbanen i seks år.

Han forklarer at banen aldri tidligere har blitt påført så store skader.

– I 2010 var det en støttemur som raste ut. Vi har også hatt utglidninger tidligere, men aldri i denne skalaen. Dette er uten tvil de verste ødeleggelsene vi har vært utsatt for.

Skadene ble oppdaget tidlig onsdag morgen. Eeg forteller at han hadde en dårlig følelse da han så hvordan regnet bøttet ned tirsdag kveld.

Meteorologisk institutt opplyser overfor Romerikes Blad at det kan komme store mengder også på torsdag.

– Jeg håper inderlig at de verste regnskurene styrer unna oss om det skulle komme mer nedbør nå, sier en bekymret driftstekniker.

Fakta:

  • Urskog-Hølandsbanen Tertitten
  • Åpnet 1896 og ble nedlagt i 1960.
  • I dag er det 3,2 øverste kilometerne av banen i drift som museumsjernbane.
  • Dette er en smalsporet jernbane med sporvidde på 75 centimeter.
  • Toget går på kull, og kjører i dag fra Sørumsand stasjon til Fossum, med et stopp på Bingsfoss imellom. Deretter kjører toget tilbake til Sørumsand.
  • Urskog-Hølandsbanen driftes av Akershusmuseet.
  • I 2015 var det om lag 10.000 besøkende i løpet av sommermånedene. Are Eeg håper på like mange besøkende i 2016-sesongen.

Artikkeltags