Enduro-NM – stort løft for liten klubb

– NÅ KAN MESTERSKAPET BEGYNNE, sier Jan Atle Gjemble, løypeansvarlig for NM i enduro på Rømskog fredag og lørdag. Kjetil Gundersen (t.v.) er en av de store favorittene og aurskogingen jakter sitt femte NM i disiplinen. Foto: Øivind Eriksen

– NÅ KAN MESTERSKAPET BEGYNNE, sier Jan Atle Gjemble, løypeansvarlig for NM i enduro på Rømskog fredag og lørdag. Kjetil Gundersen (t.v.) er en av de store favorittene og aurskogingen jakter sitt femte NM i disiplinen. Foto: Øivind Eriksen

Av

RØMSKOG: «Halve bygda» stiller opp når motorsportgruppa i Rømskog IL arrangerer årets NM i enduro fredag og lørdag.

DEL

For andre gang på fem år, står Rømskog motorsport som arrangør av et slikt mesterskap. At klubben ble forespurt om å ta på seg årets NM av motorsportforbundet, fortalte i klartekst om at det forrige mesterskapet ble arrangert til punkt og prikke.

– Jeg har ikke tall på alle timene vi har brukt i forberedelsen. Men det viktigste er at vi klarer å lage et nytt godt mesterskap, sier løypeansvarlig, Jan Atle Gjemble. Som gammel endurofører i nasjonal toppklasse, vet han hva som kreves for å lage en NM-løype som skiller – og føler at det kan de presentere til helgens mesterskap.

Motorsykkelsportens rally

Et NM i enduro kan best sammenlignes med bilsportens rally med spesielle fartsetapper, med transportetapper mellom disse. Forskjellen er bare at mens i rally går fartsetappene på avstengte veier, går etappene i enduro i skogen og eller på jorder.

Stevnesenter blir skoletoppen og området rundt skole/kommunehuset, og de fire spesialetappene som alle skal kjøres fire ganger før de norske mesterne er kåret, er på fire forskjellige steder; To i Østkroken, en fra Tornbysaga og en fra veien innover mot Spa-hotellet.

Arrangørens største utfordring, har vært den sene snøsmeltingen.

LES OGSÅ: – Jeg har blitt smartere i kjørestilen, det var mer bulking før

– Den siste uka har løst det problemet for oss, og pr. i dag føler jeg at vi er i rute, sier Jan Atle Gjemble. En stordugnad i helgen, der gode venner fra NMK Aurskog-Høland også var med, har ført til at brikkene nå er i ferd med å falle på plass.

Stordugnad

Mesterskapet er likevel en kjempeutfordring for de motorglade rømsjingene bak arrangementet. På stevnedagene kreves for eksempelet 80-talls funksjonærer for ei gruppe som har halvparten så mange medlemmer.

– Dugnadsviljen blant rømsjnger som ikke har noe tilknytning til motorsporten er stor, så bemanningskabalen har gått opp. Samtidig har vi hatt et utmerket samarbeid med grunneierne det vi skal kjøre. Nettopp den biten var helt avgjørende for at vi kunne si ja til arrangementet, sier Jan Atle Gjemble.  

Artikkeltags