Gå til sidens hovedinnhold

– Vi er ett skritt nærmere ny vei

Artikkelen er over 4 år gammel

FETSUND: Politikerne ser behovet for en bedre veiløsning i Oslo-området. Ring 4 kan bli en realitet takket være godt samarbeid fire kommuner imellom.

Da Nasjonal Transportplan ble lagt fram i begynnelsen av april, kunne daglig leder Gunnar Apeland i Sørum Næringsforum, næringsutvikler Erik Bakke i Aurskog-Høland kommune og Hans Terje Asak i Fet næringsråd et lettelsens sukk.

Arbeidet næringsrådene sammen med Nes kommune, har lagt ned mye tid og krefter på de siste drøye tre årene, har gitt resultater.

Les også

Jobber for ny vei som skal avlaste Oslo-trafikken

 

En ny riksvei 22, som skal avlaste trafikken gjennom Lillestrøm og Oslo, bes konsekvensutredet i første del av transportplan-perioden.

«Departementet har bedt Statens vegvesen om å utarbeide en KVU for strekningen riksvei 22/riksvei 111 Fetsund-Sarpsborg-Fredrikstad. KVUen vil se på tverrforbindelser mellom E6 sør og E6 nord/riksvei 4 via E18 med hensikt å avlaste de hardt trafikkerte delene av E6 sentralt i Oslo», heter det i NTP.

– Vi er veldig glade for at saken ble nevnt i NTP allerede nå. Hvis ikke KVUen er helt negativ, betyr dette at en ny riksvei 22 er underveis. Selv om veien ikke bygges i morgen, er det ingen tvil om at dette har stor betydning for hele regionen, sier Gunnar Apeland til Indre.

Bakgrunnen for arbeidet er, som Indre Akershus Blad har omtalt flere ganger tidligere, det store trafikkpresset inn mot Oslo, det være seg både nærings- og privattrafikk.

Les også

– Riksvei 22 må oppgraderes

 

– Hvordan har dere klart å få gjennomslag for ny vei allerede?

– Vi har hatt et håp hele veien. En av fordelene våre er nok at det ikke er satt noen trasé ennå. Her får man en reell utredning over hele området, mener Apeland.

– Å bygge vei skjer ikke over natta. Hvilken generasjon tror dere får oppleve dette?

– Jeg får ikke se denne veien. Vi er nødt til å tenke framtid, selv om vi ikke får være med på den selv.

Med en ny vei vil det også åpne dører for mer næringsutvikling, spesielt på Heia i Fet og i Aurskog-Høland.

– En bedre trafikkavvikling vil være helt avgjørende i framtiden, mener Bakke.

– Hva skjer framover?

– Vi har fortsatt en jobb å gjøre. I NTP står det ikke noe om strekningen Fet-Gardermoen. Vi må fortsette å overbevise om at den biten må med for å få en helhetlig god trafikkbelastning i området, konstaterer han.

Kommentarer til denne saken