Gå til sidens hovedinnhold

Ny støtte til nærbutikken

Artikkelen er over 5 år gammel

Regjeringen innfører ekstra hjelp til de minste nærbutikkene i landet.

– Nærbutikken er både navet og samlingspunktet i bygda. Jeg har selv besøkt mange og sett hva de betyr for lokalsamfunnet, sier kommunal- og moderniseringsminister, Jan Tore Sanner til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Det er et mål for regjeringen å opprettholde gode grunnleggende tjenester i hele landet, legger han til.

Merkur-programmet

Den nye støtten på inntil 100.000 kroner, som trer i kraft fra nyttår, skal bidra til å utvikle de aller minste butikkene med under tre millioner kroner i omsetning.

Forutsetningen er at butikken har viktige servicefunksjoner i lokalsamfunnet, som post, bank, apotek, tipping, kafé, turistinformasjon eller kommunal service. 

For å komme med i ordningen må butikkene oppfylle nærmere definerte krav knyttet til vareutvalg, omsetning, geografisk plassering og avstand til neste butikk.

Det er om lag 50 butikker som omfattes av dette.

 

Merkur-programmet, som fordeler totalt 40 millioner kroner i året til et nettverk av mindre nærbutikker, er Kommunal- og moderniseringsdepartementets verktøy for å utvikle butikker i utkantstrøk. Det ble etablert i 1995, som en videreføring av tidligere støtteordninger for dagligvarehandel i utkantstrøk.

Nærbutikken er både navet og samlingspunktet i bygda. Jeg har selv besøkt mange og sett hva den betyr for lokalsamfunnet.

Jan Tore Sanner, kommunal- og moderniseringsminister

 

– De fleste butikker av denne størrelsen har et stort innslag av samfunnsengasjement og dugnadsånd, både med butikkdrivere og lokalbefolkningen. Jeg er imponert over innsatsen som mange legger for dagen for å bygge lokalsamfunnene sine. Det er positivt at vi kan være med og støtte opp om lokalt engasjement gjennom denne nye ordningen, sier Sanner.

Viktig tjeneste

Støtten skal bidra til å opprettholde butikken, og gi forbruksvarer og verksteder tjenester som befolkningen har behov for. 

– Det er et mål for regjeringen å opprettholde gode grunnleggende tjenester i hele landet. En god dagligvarebutikk er en viktig tjeneste, mener Sanner.

Statistikk fra Institutt for bransjeanalyse viser at de minste butikkene har store utfordringer knyttet til lønnsomhet. (ANB)

Kommentarer til denne saken