Buss for tog på Østlandet i minst ti somre til

Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Av

Bane Nor sier at jernbaneprosjektene på Østlandet er så mange at det kan bli buss for tog hver eneste sommer i over ti år.

DEL

Arbeid med Follobanen, Lieråstunnelen, Drammen togstasjon og det nye signalsystemet ERTMS er blant prosjektene som kan gjøre at praksisen med buss for tog om sommeren kan vare i mange år, skriver Aftenposten.

– Alt dette vil kreve perioder med togstans, sier kommunikasjonssjef Kjell Bakken i Bane Nor.

Ordningen med buss for tog ble innført i 2009 for å få gjort unna vedlikeholds- og fornyelsearbeid. Bane Nor sier til avisen at de ikke så for seg så mange år med togstans da ordningen startet.

(Presisering av Nettavisen: Buss for tog har vært hyppig benyttet på Østlandet helt siden 90-tallet i forbindelse med oppgraderinger og utbygging av jernbanenettet).

– Jeg kan ikke huske at noen tenkte slik, sier Bakken, som har jobbet i Bane Nor i 20 år.

– Men infrastrukturen viste seg å være i mye dårligere stand enn det vi trodde, samtidig som belastningen er større. I 2009 var 600–700 tog innom Oslo S på én dag. I dag er det over 1.000, sier han.

Artikkeltags