(RB) Elkjøp opplever nå en ny storm med falske konkurranser. Oppfordringen er klar: Ikke bit på!

– Vi har fått flere henvendelser om dette siste forsøket, og det viktigste vi gjør nå er å informere i de kanalene vi kan for å sikre at kundene våre ikke lar seg bli svindlet. Det kommer stadig nye og mer kreative løsninger, som gjør at det ikke alltid er like enkelt å se forskjell på hva som er reelt og hva som er svindel, sier Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge.

Hun presiserer også at man burde se etter det blå verifiseringsmerket på Facebook som beviser at siden faktisk er ekte.

– Meldingene og postene på Facebook som blir sendt ut kan inneholde skrivefeil og linker til andre nettsider enn elkjop.no. Disse tingene skal man være oppmerksom på, forklarer kommunikasjonssjefen.

– Slett umiddelbart

– Dersom man blir sendt til en annen nettside og blir bedt om å oppgi kredittkortnummer for å vinne en premie, kan kundene våre med trygghet vite at dette ikke kommer fra oss. I dette siste tilfellet gjelder konkurransen en Dyson støvsuger, som vi ber alle være obs på og slette umiddelbart. Skulle man være så uheldig at man har registrert kontaktopplysninger på en side man senere ser ikke er Elkjøp sin, råder vi til å kontakte banken og sperre sin konto med en gang, forteller Schøyen Bergly.

Faretegn

Tekst som de falske meldingene kan inneholde er:

  • For å motta premien din, besøk lenken nedenfor og fyll inn adressen din.
  • MERK: Det kreves et reservasjonsgebyr for å sende deg premien, som dekker frakt og pakkeforsikring.
  • Lenken din vil være aktiv i 72 timer. Etter dette vil det bli trukket ut en ny konkurransevinner.