Veronje Kelly i kafeen Lagd i Amfi Bjørkelangen senter syd går nye veier.

Slik lød facebookmeldinga kafeen la ut forleden:

«Ok, så er vi kanskje ikke ungdommer alle vi som jobber på LAGD (og sikkert ikke så veldig kule heller om vi tenker oss om). Det er derfor vi trenger skikkelig hjelp av ungdommen her i Aurskog-Høland. Vi er på utkikk etter et testpanel i alderen 16-20 år (Vi snakker mye smaksprøver. Så har du lyst, eller kjenner du noen som kunne svart på noen spørsmål og spist seg gjennom en meny for et gavekort fra oss på kr. 500.-, så ta kontakt».

– Det er egentlig snakk om en markedsundersøkelse. Vi har få ungdommer innom oss og vi lurer på hvorfor. Vi har prøvd å friste med pizza, bagels, frokostyoughurten chiapudding og boller, som vi trodde ungdommen ville like, med laber respons i den aldersgruppa. Flere av oss som jobber her er over 40 år. Derfor går vi rett til ungdomskilden, forklarer driver Veronje Kelly i Lagd.

Hun forteller at flere ungdommer mellom 16 og 20 år allerede har meldt seg, men bebuder at det er plass til flere.

Flere av ungdommene som har meldt seg har ifølge Kelly uttrykt interesse for kortreist mat som er laget fra bunnen av.

– Vi ønsker en bredere kontakt med ungdom, ikke bare for salgets skyld. Noen av ungdommene som kommer hit og spiser kan kanskje utvikle en interesse for matfaget og skal kanskje jobbe her i framtida også. Da er det en fordel at vi kjenner litt til dem.

Kafédriveren forteller at planene om å nå ut til flere aldersgrupper har vært der helt siden Lagd startet opp.

– Vi ønsker å tenke langsiktig, men da koronakrisa kom, ble vi presset til å tenke i det korte løpet. Vi håper samfunnet kan åpne opp etter hvert. Derfor ønsker vi å tenke framover i større grad også. Markedsundersøkelsen er et ledd i den planen. Å gjøre noe med ungdom for ungdom er noe vi brenner for. Vi trenger bare å lande på hvilken form vi går for etter hvert, avslutter Veronje Kelly.