Gå til sidens hovedinnhold

– Vi tåler kritikken, og vi skal bli bedre

Romerike Bredbånd AS med godt fjorår, men får hard medfart fra kundene

Artikkelen er over 3 år gammel

BJØRKELANGEN: 2016 ble nok et år i medvind for Romerike Bredbånd AS, men i 2017 har det blåst kuling rundt ørene til daglig leder Roar Olsen og hans ansatte. – Det må vi tåle, sier han.

Romerike Bredbånd AS er en suksessbedrift. Selskapet, som eies 100 prosent av Høland og Setskog Elverk, leverer solide overskudd år etter år – også i 2016.

Da ble overskuddet på 1,3 millioner kroner etter skatt – selskapets nest høyeste siden starten i 2004. Omsetningen økte fra 20,3 millioner kroner i 2015 til rekordhøye 26,3 millioner kroner i fjor.

Les også

Ny rundkjøring på Kompveien

 

– Vi er veldig godt fornøyd med vekst og resultat i 2016. Overskuddet var noe høyere enn budsjettert og relativt solid sammenlignet med andre aktører i vår bransje, sier daglig leder Roar Olsen til Indre Akershus Blad.

TV- og bredbåndsleverandøreren har investert tungt de siste årene og har store avskrivninger som påvirker resultatet.

– Vår underliggende drift er bedre enn det som kommer til syne i overskuddet, mener Olsen.

Sterk markedsposisjon

Romerike Bredbånd er den klart største aktøren i TV- og bredbåndmarkedet i Aurskog-Høland. Olsen vil ikke vedgå at bedriften har monopol, men erkjenner at markedsposisjonen er meget sterk.

– Vi leverer tjenester til 68 prosent av markedet i Aurskog-Høland. Det forplikter. Vi må være markedstilpasset og vi er meget forsiktige med tanke på å prise våre tjenester for høyt. Alle undersøkelser viser at vi er konkurransedyktige på pris, sier Roar Olsen.

Les også

Fjorårets tall trumfer alle tidligere regnskap

 

Han leder en bedrift med 8,5 årsverk fordelt på 14 ansatte. I tillegg kommer to lærlinger på plass i høst.

– Vi gir også arbeid til en rekke underleverandører, mange av dem lokale, sier Roar Olsen.

Den siste tiden har det stormet rundt selskapet. Krangel om TV-tilbudet på Bjørkelangen og problemer med signaler i Aurskog-området er blant utfordringene Romerike Bredbånd har.

– Vi tåler å få kritikk. Det må vi tåle. TV og internett er en viktig del av folks liv, og det er vi nødt til å ta på alvor. Samtidig er det litt sårt da jeg vet at alle ansatte i Romerike Bredbånd står på tidlig og seint for å levere et best mulig produkt til våre kunder. Vi har en stolthet i å lage de beste løsningene.

Gammel infrastruktur

– Hva er Romerike Bredbånds største utfordringer med tanke på feilene dere opplever?

– Gammel infrastruktur. Koaks-nettet er for ustabilt og må skiftes ut. Får man først en feil på disse linjene, fortsetter bare problemene. Vi bytter ut med fiber så raskt vi bare klarer. Fiber kan ha noen startproblemer, men er mye mer stabilt i lengden. I tillegg vil fiberlinjene gi kundene helt andre muligheter for TV- og nettløsninger, påpeker Roar Olsen.

Les også

– Vi tjener penger, men bilbransjen er ikke lett om dagen

 

Slik han ser det nå, er Romerikes Bredbånds hovednett og fibernett kvalitet på øverste hylle, mens det gamle kabelnettet er utgått på dato.

– Ikke alle er enige i dette, og det må vi bare leve med. Men vi er helt sikre på at fiber er den beste løsningen – ikke minst i et framtidsperspektiv.

– Hvordan er det med kundetilgangen?

– Vi opplever en jevn og fin vekst, men først og frrmst skal vi nå pleie de kundene vi har enda bedre. Investering i nytt og bedre utstyr er en del av dette arbeidet. I tillegg jobber vi hver eneste dag for å bli bedre på kommunikasjon og support.

God start på 2017

– Vi fortsetter den gode trenden. Målet er å øke driftsmarginen noe, men med de store investeringene vi tar i denne perioden, kan vi ikke forvente rekordhøye overskudd, sier daglig leder Roar Olsen.

Selskapet har i dag kunder i Aurskog-Høland, Sørum, Skedsmo og Oslo. Det er mange tilbydere i markedet og Romerike Bredbånd jobber hardt for å henge med i utviklingen.

– Blant annet har vi noen meget teknologi-interesserte ansatte som jobber med ulike smarthus-løsninger. Alt kan snart styres fra telefonen via internett – det være seg lyset i huset, motorvarmeren på bilen, opptak av TV-serier eller når oppvaskmaskinen skal settes på. Folks vaner endrer seg og vi skal være i førersetet lokalt. Det forventes av en seriøs aktør i dette markedet.

 

Kommentarer til denne saken