Hver tredje stryker på førerprøven – sjekk hva som er de vanligste feilene!

Artikkelen er over 1 år gammel

– Strykprosenten er mye høyere enn den burde være, sier kontorsjef Øystein Paulsen i Statens vegvesen.

DEL

Paulsen er leder for sensorgruppen i Follo og Østfold, og har ferske tall til og med oktober for trafikkstasjonene i Drøbak, Mysen og Hafslund.

32 prosent

Drøbaktallene er ikke representative for gjennomsnittet, fordi det er en viss «lekkasje» dit fra Osloområdet.

– Noen tror det er lettere å kjøre opp på et lite sted, men slik er det ikke, og vi får derfor ekstra mange svake kandidater til trafikkstasjonen i Drøbak, sier lederen for sensorgruppen.

– I Østfold er strykprosenten ved utgangen av oktober oppe i 32 når det gjelder klasse B, vanlig førerkort for bil. Dette er én prosent høyere enn i 2016, opplyser han.

– Klare stryk

– Er ikke det faktum at tre av ti stryker bekymringsfullt?

– Jo, det er det. Det burde ikke være så mange. Det er dessuten svært få tvilstilfeller blant dem som stryker, med andre ord veldig klare stryk, påpeker Øystein Paulsen.

– Ser vi alle førerkortklasser under ett er det rundt 28 prosent som stryker.

– Stabile stryktall

– Eldre statistikk viser at omtrent samme antall har strøket til førerprøven gjennom flere år, altså har lite skjedd, forteller dette at opplæringen hos kjøreskolene er for dårlig?

 – Ja, jeg mener det. Kvaliteten på opplæringen er ikke god nok når så mange stryker, sier sensorleder Øystein Paulsen.

Vikeplikt-feil vanligst

Statens vegvesen opplyser ellers at den aller vanligste strykårsaken er én eller annen form for brudd på vikeplikten, for eksempel ikke å stanse for kjøretøy fra høyre, eller la være å vike for kjøretøy som kommer fra venstre i rundkjøring.

En annen svært vanlig feil er faktisk også at den som kjører opp ikke passer på fartsgrensen, oftest fordi skilting langs veien ikke legges merke til. Kanskje er det nervene som hos noen slår krøll, fordi sensor sitter i bilen, og siden det står om å stå eller stryke:

I 50- og 80-soner velger nemlig de som ikke har sett skiltingen å «safe». De kjører i 60 begge steder - det vil si at farten enten er 10 kilometer i timen for høy, eller den i 80-sone er 20 kilometer i timen for sakte.

Artikkeltags