– Mange melder om hull i veien eller mørke gatelys

Benytt tjenesten: Kommunalsjef Marianne Aasen for miljø og samfunnsutvikling håper Sørum-innbyggerne fortsetter å legge inn saker på Mitt nabolag.

Benytt tjenesten: Kommunalsjef Marianne Aasen for miljø og samfunnsutvikling håper Sørum-innbyggerne fortsetter å legge inn saker på Mitt nabolag. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

SØRUMSAND: Hull i veien, mørke gatelys, trær over veien og skader på fortau. Sørum kommune er helt avhengig av lokalbefolkningens observante syn.

DEL

KAMPANJE! Få full digital tilgang og papiravisen i fire uker for kun 49,-

Mitt nabolag har vært en suksess for Sørum kommune etter at tjenesten ble innført for noen år siden.

Her kan innbyggerne legge inn alt av småfeil som oppleves rundt om i kommunen. Det være seg hull i veien, skader på fortau, vannlekkasjer, trær over veien, mørke gatelys – kort sagt alt av vedlikeholdssaker som lokalbefolkningen i de fleste tilfeller oppdager før kommunen.

Det første året kom hele 1.000 meldinger inn til kommunen. Det var i den tiden de kommunale grusveiene var i meget dårlig stand. Politikerne bevilget senere 22 millioner kroner for å sette i stand veiene.

De siste årene har antall innmeldte saker ligget på rundt 500.

– Fortere oversikt

Kommunalsjef Marianne Aasen for miljø og samfunnsutvikling konstaterer at tjenesten er gull verdt for kommunen.

– Det gjør hverdagen vår enklere. Mitt nabolag er en enkel og direkte kontakt med innbyggerne. Vi fanger opp saker som ikke hadde vært mulig å få kunnskap om på lang tid, sier Aasen til indre.no.

Når meldingene kommer inn, blir sakene tatt tak i nærmest umiddelbart. På kommunens hjemmeside kan innbyggerne følge hver sak fra det blir meldt inn til det blir ordnet opp i.

– Vi får fortere oversikt, og vi får ordnet opp i sakene kjapt. Tjenesten er enkel å betjene og veldig lavterskel. Vi håper virkelig innbyggerne fortsetter å melde inn disse sakene til oss.

Artikkeltags