NSB: - Kundene har opplevd alt for mange ganger at toget er forsinket

TOGPROBLEMER: Forsinkelser og innstilliger fører til misfornøyde kunder.

TOGPROBLEMER: Forsinkelser og innstilliger fører til misfornøyde kunder. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

NSB kan glede seg over gode økonomiske resultater, men innrømmer samtidig at togpassasjerene plages av dårlig punktlighet.

DEL

(Romerikes Blad) NSB-konsernet hadde en omsetning på 9.841 millioner kroner i de første åtte månedene i 2017, og leverte et driftsresultat på 639 millioner kroner.

Forsinkelser og innstillinger

– Vi oppnår våre økonomiske mål og vel så det. Det er viktig for oss, men enda viktigere er det at kundene våre får en god reise med NSB. Mange feil på signalanlegg og strømforsyning gjør at punktligheten i august og september for våre passasjertog er på det laveste nivået på flere år. Det er vi svært misfornøyd med, sier konsernsjefen i NSB, Geir Isaksen, i en pressemelding.

Neste uke skal Bane Nor og NSB møtes for å diskutere hva som kan gjøres for å bedre situasjonen.

–  Kundene på Østlandet har i høst opplevd alt for mange ganger at toget er forsinket eller innstilt. De er ikke interessert i om det er NSB eller Bane NOR som forårsaker forsinkelsene, de vil at toget skal være i rute. Jeg er kjent med at etterslepet på vedlikeholdet av jernbanen igjen øker. Det er uheldig. Vi bør prioritere vedlikehold også om det må gå bekostning av investeringer i nye banestrekninger, sier Geir Isaksen.

Fornøyde busspassasjerer

Busskundene er imidlertid med fornøyd.

– Nettbuss leverer et godt resultat og har gjennomgående svært fornøyde kunder. Selskapet har en stabil markedsandel, og vinner nye kontrakter omtrent i samme omfang som de kontraktene som løper ut, sier Isaksen.

Høstens valgresultat fjernet all tvil om det blir konkurranse om persontogtrafikken i Norge. Det er forventet at detaljene om konkurransepakkene og en mer detaljert fremdriftsplanen blir offentliggjort i forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet i høst. Trafikkpakke sør og nord er først ut.

- NSB står midt oppe i forberedelsene til den kommende konkurransen. Det krever at vi reduserer kostnadene våre og tilpasser virksomheten til det vi skal levere i framtiden. Det innebærer en stor omstilling, som vi er godt i gang med, sier Isaksen.

Artikkeltags