Gleder seg til å få en konkurrent til

FARGERIKT: Ann Kristin Hagen Aasnes og Anders Fjeldstad i Rema 1000 Aurskog legger vekt på å møte kundene med et smil.

FARGERIKT: Ann Kristin Hagen Aasnes og Anders Fjeldstad i Rema 1000 Aurskog legger vekt på å møte kundene med et smil. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

AURSMOEN: – Det blir fint med litt liv og røre i sentrum igjen, sier Rema 1000-kjøpmann Anders Fjeldstad.

DEL

Rema 1000 Aurskog gikk i pluss for andre år på bunnlinja i 2016, men det er små marginer. Butikkdriver Anders Fjeldstad mener kunnskapen de ansatte har om varene og kundene er avgjørende for suksess.

I 2016 omsatte Rema 1000 Aurskog for 54 millioner kroner og satt igjen med et resultat før skatt på 190.000.

Omsetningstallene lå på 53 millioner for 2015, men da var resultatet på 480.000 kroner.

– Det har med litt høyere personalkostnader og ombygging av butikken å gjøre, forklarer Anders Fjeldstad.

– Trenger store volum

– Det er små marginer. Hva er avgjørende for at dere lander på riktig side av den røde streken år etter år?

– For det første må vi omsette store volum, noe vi har klart både før og etter min tid i Aurskog, som startet i 2014. Vi har stadig flere varesorter i butikken, og mye handler om bestillingsrutiner. Det er viktig å begrense svinnet. Vi får varer tre ganger i uka. Vi følger godt med slik at varene her har god best før-dato til enhver tid, understreker Fjeldstad.

Følger med på værmeldinga

Den erfarne butikkdriveren presiserer også at det er gull verdt å kjenne kundene og deres vaner.

– Det er viktig å vite hva den enkelte kunde pleier å handle. Å følge med på værmeldinga er viktig nå når vi går inn i grillsesongen, for eksempel. Det blir avgjørende for hvor mye grillkjøtt vi tar inn, forteller han.

– Du kommer fra Hakadal og bor på Løken. Hvordan behandler aurskogingene en butikksjef som er innflytter?

– De er veldig hyggelige. Mange er opptatt av å gi meg informasjon om nærmiljøet. For meg er det blant annet en selvfølge å sponse Aurskog-Finstadbru SK, som har en sterk posisjon i lokalmiljøet i bygda.

Ønsker Coop velkommen

Ved siden av Fjeldstads butikk reiser nå Coop-bygget seg. Han ser fram til økt konkurranse.

– Det blir fint med litt liv og røre i sentrum igjen. Mange kunder handler både hos oss, Kiwi og Coop, og slik tror jeg det blir i framtida også.

Fjeldstad sees ofte ute i butikken og i kassa. Han beskriver seg i tillegg som en coach for sine 13 ansatte.

– Det er viktig å innprente og oppmuntre de ansatte til å ville være på vinnerlaget. Jeg er så heldig å ha ansatte som er med på å planlegge framtida hver dag her, og de er så å si aldri syke heller.

Ann Kristin Hagen Aasnes fra Aurskog er en av Fjeldstads ansatte. Hun har arbeidet hos Rema 1000 Aurskog i seks år. De foregående 11 årene arbeidet hun i produksjonen i Foodman.

– Godt miljø

– Jeg stortrives i et godt miljø med varierte arbeidsoppgaver og hyggelige kunder, bedyrer hun.

– Hvilke egenskaper er viktigst for en butikkansatt?

– En må ha stå på-vilje og være fleksibel og åpen, også hjelper det veldig å være blid. God humør avvæpner de fleste, fastslår Aasnes.

Hun har ansvaret for grøntavdelingen, som er det første folk møter i butikken.

– Her er det ekstra viktig å følge med. Jeg går over to-tre ganger om dagen. Dette er ferskvarene med dårligst holdbarhetsdato, forteller hun.

Artikkeltags