Bare 0,6 prosent færre dieselbiler inn til Oslo etter bompengeøkningen

Oslo  20171002.
Det koster 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden (mellom klokken 6.30-9 og klokken 15-17), mot henholdsvis 44 og 49 kroner utenfor rush. Lørdag, søndag, fridager, helligdager og hele juli måned er unntatt rushtidstillegg. Her fra bomstasjonen langs Mosseveien. 
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Oslo 20171002. Det koster 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden (mellom klokken 6.30-9 og klokken 15-17), mot henholdsvis 44 og 49 kroner utenfor rush. Lørdag, søndag, fridager, helligdager og hele juli måned er unntatt rushtidstillegg. Her fra bomstasjonen langs Mosseveien. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto:

Til tross for den kraftige prisøkningen i bomringene inn til Oslo, kjører nesten like mange dieselbiler gjennom som før – selv om det er dem prisøkningen har rammet hardest.

DEL

(Romerikes Blad) De nye bompengesatsene inn til Oslo trådte i kraft for to måneder siden, og tallene fra Fjellinjen sier at færre utslippsbiler kjører gjennom bomringen i rushtiden.

Den totale nedgangen for rushtidspasserende biler i november, er på 4,1 prosent mot tallene fra november 2016. Til gjengjeld har antallet passerende før rushtiden, økt med hele 7,4 prosent, som betyr at mange er villige til å stå opp tidligere for å slippe å betale ekstra.

Lavest forskjell for dieselbilene

I målingene Fjellinjen har gjort, kommer det frem at stadig flere går til anskaffelse av nullutslippsbiler. Fra september til november, har andelen nullutslippsbiler som passerer, gått fra 12,5 til 14 prosent. Antallet bensinbiler har sunket fra 31,4 til 30,1. Dette er prosentandelen av det totale antallet biler som passerer på et døgn.

Men tallene for dem som rammes hardest av bompengeøkningen, dieselbilene, har den laveste differansen. Der har andelen bare gått ned fra 47,9 til 47,3 prosent, altså bare 0,6 prosentpoeng.

Den samme tendensen kan sees inn til bomringene i Bærum, der antallet dieselbiler har sunket med 0,5 prosentpoeng fra september til slutten av november.

– Tallene viser at trenden med nedgang i andel diesel- og bensinbiler og økning i andel elbiler fortsetter, men uten store utslag, også i november, kommenterer Magne Liestøl Larsen, økonomidirektør i Fjellinjen.

Trafikknedgangen er størst i vest, noe Fjellinjen tror har sammenheng med det økte kollektivtilbudet i området i tillegg til de nye satsene.

Se hvordan tallene var i oktober:

Artikkeltags