Ønsker seg 10 millioner friske kroner – selger nye aksjer: – Det koster å etablere et konsept som dette

MILLIONJAKT: Gulating-gründer Rolf Ivar Skår tror Gulatingaksjoe vil doble seg i verdi de neste tor årene. (Foto: Lisbeth Lund Andresen)

MILLIONJAKT: Gulating-gründer Rolf Ivar Skår tror Gulatingaksjoe vil doble seg i verdi de neste tor årene. (Foto: Lisbeth Lund Andresen) Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

FETSUND: Han håper på en liten «folkebevegelse» som en protest mot kjedemakta. Nå inviterer Gulating-gründer Rolf Ivar Skår til en aksjeemisjon rettet mot folk flest.

DEL

– Vi vil mye heller ha mange små eiere som er kunder, fans og gode ambassadører enn rene investorer fra finansmiljøet. Gulating skal være en folkebevegelse mot maktmisbruket de store kjedene driver, sier Gulating-gründer Rolf Ivar Skår.

Gulating er blant annet etablert i Fetsund.

For en knapp uke siden offentliggjorde de aksjeemisjonen som skal skaffe ølkjeden 10 nye millioner kroner.

– Responsen har vært veldig god. Aksjer for over én million er allerede solgt, og det registreres 10–15 nye aksjekjøpere hver dag nå, sier han.

Det er ingen hemmelighet at etableringen av ølkjeden Gulating har kostet gründer Rolf Ivar Skår dyrt. Han er imidlertid fortsatt sikker på at investeringen vil kastet godt av seg. Til tross for at selskapet fortsatt ikke har tjent penger siden etableringen i 2013, og har måttet bokføre et samlet underskudd på rundt 20 millioner de siste to årene, er Skår rolig.

– Gode tall

– Vi har gode tall, vi, sier han, og sikter til veksten i antall franchisetakere og nye ølutsalg og puber landet rundt.

– Vi doblet omsetningen i fjor.

Gulating Bryggeri AS

  • Etablert i 2013. Driver ølutsalg og puber etter franchisemodellen.
  • Profilerer seg som ølkjeden for håndverksøl og småprodusenter.
  • Kjeden består i dag av 30 utsalg og seks puber over hele landet
  • Kjedeselskapets omsetning i 2016 (2015): 44 mill. kroner (23 mill.)
  • Resultat før skatt i 2016 (2015): Ca. -10. mill, kroner (- 9,6 mill.)

Det er nå 30 ølutsalg og seks puber som bærer Gulating-navnet.

– Det hadde selvsagt ikke gjort noe om vi sentralt hadde tjent penger allerede, men det viktige er at økonomien ute hos forhandlerne er god. Og det er den, framholder Skår.

Han holder med det fast ved hva han tidligere har sagt: At han som kjede-eier ikke forventer å bokføre overskudd før i 2018.

– Det koster å etablere et konsept som dette, sier han.

Tror på 100 prosent verdiøkning

– Hva skal du gjøre med de 10 nye millionene?

– Fortsette veksten og etablere enda flere utsalg. Vi ser også muligheter utenlands.

– Hvilken avkastning på aksjen tør du forespeile de som velger å gå inn nå?

– Det er selvsagt markedet som bestemmer, men fortsetter vi veksten på samme måte som vi har gjort til nå snakker vi om en verdiøkning på 100 prosent når vi skriver 2019. Og det er ingen grunn til at vi ikke skal vokse som planlagt.

Kjeden legger opp til å etablere 10 nye utslag og fem nye puber hvert år. Alt etter franchisemodellen.

Skår sier også at Gulating har som ambisjon å gjøre aksjene enda mer omsettelig ved å gå på børs i 2019.

Protest

Skår ser altså på Gulating som en protest mot det han karakteriserer som «de store kjedenes maktmisbruk» overfor kundene. Han mener kjedene presser leverandørene så hardt at det er umulig for småprodusenter å få plass i butikkhyllene.

– Hos oss sier vi ikke nei til en eneste produsent. Vil de selge øl hos oss så får de lov, uten at de må ta risikable investeringer i egen produksjon for å oppfylle de store kjedenes leveringskrav. Vi tar ikke betalt for hylleplassen. Hos er det kun snakk om at forhandleren skal et ordinært påslag på flaskeprisen.

Artikkeltags