Indre kutter i staben tross millionoverskudd

Fram med sparekniven: Ansvarlig redaktør og daglig leder Arne Henrik Vestreng har måttet redusere staben i Indre Akershus Blad.Foto: Bjørn Ivar Bergerud

Fram med sparekniven: Ansvarlig redaktør og daglig leder Arne Henrik Vestreng har måttet redusere staben i Indre Akershus Blad.Foto: Bjørn Ivar Bergerud

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

BJØRKELANGEN: I en årrekke har Indre Akershus Blad levert bunnsolide overskudd, så også i år. Likevel ble staben redusert med tre ansatte i 2016.

DEL

2 måneder for 49 kroner! Lokalavisen når det passer deg.

De 20 siste årene har vært en eventyrhistorie for Indre Akershus Blad med jevn tilstrømming av abonnenter, solide millionoverskudd og driftsmarginer mange andre bare drømmer om.

Men 2016 var året da oppturen tok sin foreløpige slutt. Den brutale konsekvensen er at tre ansatte – to grafiske formgivere og én medierådgiver – har måttet forlate bedriften.

Ved starten av 2017 er lokalavisas redaksjonslokale på Bjørkelangen kun fylt opp av sju ansatte.

– Indre Akershus Blad leverte tidenes beste resultat med over 6 millioner kroner i overskudd i 2015. Også i inneværende år styrer bedriften mot et solid overskudd. Likevel er tre medarbeidere sagt opp i 2016. Hvordan forklarer du det?

Fall i inntektene

– Annonseinntektene begynte å falle etter årsskiftet, og dessverre fortsatte den negative utviklingen utover våren og sommeren. I 2013 omsatte Indre Akershus Blad for 29 millioner kroner. I år omsetter avisen for rundt 24 millioner. Når 5 millioner kroner blir borte på topplinja, må det kuttes kostnader. Vi valgte å effektivisere og tilpasse organisasjonen på markedssiden. Takket være grepene som ble gjort i en tidlig fase, kommer Indre Akershus Blad ut av 2016 med et resultat styret og eier er svært godt fornøyde med. Samtidig er vi godt rustet til å møte framtidige utfordringer, forteller ansvarlig redaktør og daglig leder Arne Henrik Vestreng i Indre til egen avis.

– Har ikke forlatt avisa

– Vi får til stadighet høre at det er for dyrt å annonsere i Indre Akershus Blad. Er det hovedårsaken til at annonsørene forlater lokalavisa?

– Annonsørene har ikke forlatt avisa. Indre Akershus Blad har fortsatt en stor kundeportefølje som bruker hele eller deler av markedsbudsjettet sitt på papir og nett med god effekt. Våre største kunder er faktisk de bedriftene som går best i lokalmiljøet. Det sier en del om markedsplassen Indre og avisens posisjon i nedslagsfeltet. Facebook er billig og bra for mange, men jeg mener annonsørene er tjent med å være synlige i flere kanaler.

– Burde alarmklokkene kimet tidligere hos ledelsen i Indre Akershus Blad?

– Det vil tiden vise. I denne bransjen er det ingen som sitter med fasiten. Jeg har initiert og gjennomført noen endringer jeg mener var nødvendige og godt timet.

– Indre vil klare seg bra

– Hvordan er framtidsutsiktene for Indre Akershus Blad?

– Indre Akershus Blad kommer til å klare seg bra i årene som kommer. I høst ble det gjennomført en leserundersøkelse som konkluderte med at kundene er veldig fornøyde med avisen. Når ni av ti abonnenter svarer at de med stor sannsynlighet er abonnenter om ett år, er det ingen tvil om at Indre Akershus Blad oppleves som relevant. Blant svarene i undersøkelsen kommer det fram at mange lesere er opptatt av Indres eksistens. Det bekrefter de sterke båndene mellom kundene og lokalavisen. Journalistikken blir da også helt sentral i arbeidet med å bygge en ny bærekraftig forretningsmodell. Antall abonnenter øker jevnt og trutt, og med netto befolkningsvekst i hele dekningsområdet er potensialet stort.

– Foretrekker papir

– Er Indre Akershus Blad rustet for en stadig mer digital utvikling, og er markedet klart for det?

– Den digitale utviklingen går raskt framover, også i Indre Akershus Blad. 6.000 aID-brukere har sikret seg tilgang til alt redaksjonelt innhold på indre.no, og daglig ser vi at flere og flere er innom nettavisen. Samtidig blir det viktig å lage gode papiraviser i årene som kommer. 73 prosent av Indres abonnenter foretrekker fortsatt å lese Indre Akershus Blad på papir.

– Er Facebook og Google fiender eller venner for lokalavisa på Bjørkelangen?

– Facebook og Google er tøffe konkurrenter, men også aktører Indre kan ha nytte av. Indre opplever blant annet stort engasjement når lokale saker publiseres på avisens Facebook-side, forteller Arne Henrik Vestreng.

  • Indre Akershus Blad
  • Etablert i 1908.
  • Dekker kommunene Aurskog-Høland, Rømskog, Sørum og Fet.
  • Eies av mediekonsernet Amedia.
  • Netto opplag i 2015: 7.638 abonnenter.
  • Digitale abonnenter per desember 2016 (aID-brukere): 6.000.
  • Driftsinntekter 2015: 27,3 millioner kroner
  • Driftsresultat 2015: 6,1 millioner kroner
  • Resultat før skatt: 6,3 millioner kroner.
  • Arne Henrik Vestreng er ansvarlig redaktør og daglig leder, Ole-Jacob Mosvold er styreleder.

Artikkeltags