Historisk bensinstasjon vekker interesse

STOR SAMLING: Terje Bjørklund har en imponerende bensinstasjon med mye historie. Den vekket stor interesse under A-Ford treffet i høst. Alle foto: Bodil Stigen Dammerud

STOR SAMLING: Terje Bjørklund har en imponerende bensinstasjon med mye historie. Den vekket stor interesse under A-Ford treffet i høst. Alle foto: Bodil Stigen Dammerud

HEMNES: Som ett av mange veteranprosjekter, har Terje Bjørklund en imponerende bensinstasjon fra alle tidsepoker.

DEL

Vi gir deg alt om hvordan valget påvirker deg - KUN 5 kr for 5 uker

Terje Bjørklund har mye å fortelle fra gamle dager. Det meste handler om motorkjøretøyer, og i år fikk han på plass en historisk bensinstasjon.

Et krevende og tregt prosjekt over lang tid.

Men plutselig dukket det opp mange tilbud, og han har i dag en helt spesiell samling.

Først på apoteket

Ifølge Bjørklund var faktisk ikke bensinstasjonene første sted det ble omsatt bensin.

– Apotekene var første leverandør rundt 1900, kanskje litt før, da de første bilene kom hit til landet. Det var liten omsetning av drivstoff, og de solgte bensin mest på flasker, forteller Terje fra den gang bilen var et sjeldent framkomstmiddel.

– Når kom den første bensinpumpa?

– Først kom håndpumpa på fem liter med gjennomsiktig glass, så kunden fikk se bensinen stige opp i glasset. Derfra en slange på tre-fire meter til krana på bilen. Landhandleriene starta dette salget da det auka på med biler noen år seinere, svarer han på ekte hølandsdialekt.

Deretter kom pumpa med 10-liters glass.

– De eldste håndpumpene jeg har er fra 1926 og 1928. De ble brukt i mange år.

Han regner med at de første elektriske bensinpumpene kom til USA i begynnelsen av 1930-åra. Den store utviklingen var i gang.

– De første bensinleverandørene var BP, Esso og Shell. Senere kom Mobil, Texaco og Fina. Norge ble oljeleverandør på 1970-tallet, legger han til før vi bytter tema.

Henry Ford var den første som begynte med samlebåndsproduksjon. T-Ford (pedalford) ble produsert fra 1908 til og med 1927.

– Hva særpreger en T-Ford?

– Den mangler bensinpumpe til å suge bensin fram til motoren, men fungerer greit med et vakumsystem, unntatt i bratte bakker. Da klarer den ikke å hente bensin fra tanken. Da er det best å snu bilen og rygge opp bakken, forteller Terje, og legger til en god latter.

Spesialisert seg på A-Ford

En sjelden veteranbil står i garasjen hos Terje Bjørklund. Den er selve grombilen! Det er en 1930-modell A-Ford, og det kom om lag 40 slike biler under et kjempetreff han arrangerte i høst på hjemstedet med matservering!

– Jeg trodde ikke det skulle komme så mange, sier Bjørklund, og smiler fornøyd.

Teknisk interesse

Ellers har de fleste veterankjøretøyer fått plass i ny og stor garasje på 240 kvadratmeter nær barndomshjemmet og Bygdetunet på Hemnes.

Vi nevner A-Ford fra 1903, et prøveprosjekt for Henry Ford før serieproduksjon, to dampmaskiner, dampbåt med spesiell redningsbåt fra Tinnsjøen, tyske motorsykler fra 1930-tallet, stasjonærmotorer fra Tungtvannsfabrikken på Rjukan pluss motor som tyskera hadde med fra Karelen i Finland, som var et krigsherjet område. Og han har et enormt lager med bildeler sanket over lang tid.

Kjørte bil som 7-åring

Terje Bjørklund har ellers lang fartstid som lastebilsjåfør, og betalte som 19-åring 27 øre for 1 liter diesel rundt 1965, og fikk 200 kroner for tømmerlass fra Aurskog-Høland til Sarpsborg, Halden og Moss. Han har i dag en 1969-modell Scania lastebil.

Vi nevner også mye over 100 biler han har vært eier av. Det gjelder både yrkes- og personbiler, og han mestret å kjøre bil allerede som 7-åring, da far Øyvind lå med smertefull prolaps i ryggen.

– Jeg fikk lov av politiet å fôre rundt 100 mink en kilometer på Tønnebergveien. Mor måtte være med på dette prosjektet, og hun måtte be meg fri fra skolen, avslutter 69-åringen.

Artikkeltags