Easyjet kommer til Norge – ny rute fra Gardermoen

Av

Europas nest største lavprisselskap melder sin ankomst til Gardermoen. Flyanalytiker tror dette vil bety lavere flypriser.

DEL

(Romerikes Blad) – Vi er veldig glad for å få Easyjet til Gardermoen. Vi tror dette kan føre til at vi får flere tyske turister til Norge, sier Jasper Spruit, Avinor Oslo lufthavns trafikkutviklingsdirektør til Nettavisen. 

Easyjet, Europas nest største flyselskap, melder sin ankomst til Gardermoen for første gang.

Du kan kjøpe billetter mellom Norges hovedflyplass og Tegel Lufthavn i Berlin med avgang fra og med 3. august.

Prisene er nede i 350 kroner for en billett.

BILLIG: Det blir neppe dyrere å fly Oslo-Berlin den nærmeste tiden.

Det er andre gang Easyjet prøver seg i Norge. Første gang ble en kortvarig rute mellom Bergen og London som ble lagt ned etter få måneder.

Glade

Easyjet har tidligere bekreftet at de vurderer å starte opp en rute mellom Oslo og Berlin, men nå kommer altså bekreftelsen.

– Vi er veldig glade for å legge Oslo lufthavn inn i vårt utvidede nordiske rutenettverk, som også inkluderer ruter til Gøteborg, Helsinki, Stockholm og København, sier Thomas Haagensen, Managing Director easyJet Europe i en pressemelding.

easyJet fraktet i 2017 80 millioner passasjerer mellom 31 land med en flyflåte bestående av 279 forskjellige fly. Det gjør dem nesten tre ganger så store som Norwegian, og en klar nummer to i lavprismarkedet. Den eneste som slår dem er Ryanair, som også har begynt å fly fra Gardermoen.

– Gode nyheter

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair, som følger det europeiske lavprisflymarkedet tett, mener Easyjets ankomst er ingen overraskelse. Han viser til at selskapet i fjor kjøpte 25 fly fra Air Berlin i sammenheng med at dette selskapet gikk konkurs.

– Easyjet skal ha en voldsom vekst fra Berlin og vil øke fra ni til 18 millioner reisende fra Tyskland. Derfor øser de på med fligther, sier han til Nettavisen.

Mer konkurranse

Ruten til Easyjet kommer i direkte konkurranse med SAS og Norwegian, som begge flyr direkte til den tyske hovedstaden.

I 2017 reiste ca. 350.000 passasjerer mellom Oslo lufthavn og flyplassene i Berlin, ifølge Avinor.

– Flere aktører skaper mer konkurranse og det gir press på pris. Det er godt nytt for forbrukere. Selv om Norwegian og Easyjet har et samarbeid på Gatwick, er jeg sikkert på at de konkurrere beinhardt til Berlin, sier Elnæs.

Han åpner for at Easyjet kommer med enda flere ruter til Norge i tiden fremover. 

– De er store i Danmark og vil kanskje legge ruter til Norge også. Kanskje Vestlandet, som Bergen og Stavanger, kan være aktuelt, sier han.

Artikkeltags