Har du takket ja til pakker på Facebook? Det kan by på problemer

Artikkelen er over 2 år gammel

Forbruker Europa, som finansieres av Europakommisjonen og Forbrukerrådet, advarer mot flere prøvepakker på helsekost som tilbys via Facebook.

DEL

(Romerikes Blad) (Telemarksavisa): Forbruker Europa mottar jevnlig henvendelser fra forbrukere som har takket ja til gratis prøvepakker på helsekost eller kosmetikkprodukter. 

Tall fra i fjor viser at antallet klager på nettsvindel øker kraftig i Norden. I 2016 økt klagene med 34 prosent, fra 1820 saker i 2015 til 2443 klager. Det viser tall fra European Consumer Centre-nettverket (ECC).

– Ofte har forbrukere oppdaget annonsene på Facebook, og produktene de mottar går under navn som (Elite) Green Coffee, Belle Complex, Corexin, Pure Life, Perfect Nutrition Store, Cleanser etc. I henvendelsene til oss forklarer forbrukerne at de har lagt inn betalingskortet sitt for å dekke frakt, men ender opp med å bli trukket et mye større beløp enn avtalt, advarer Forbruker Europa på sine nettsider.

På Facebook opereres det med flere lokketilbud med «gratis prøvepakker», som regel er disse tilbudene første pakke i et abonnement. Dersom du ikke ble gjort oppmerksom på at du inngikk et abonnement da du takket ja til pakken kan det oppstå tvil om du har inngått en gyldig abonnementsavtale.

– Dersom det viser seg at forbrukeren har blitt villedet til å inngå abonnementsavtaler, vil det være i strid med markedsføringsloven å kreve betaling, presiserer Forbruker Europa.

Du oppfordres da til å gjøre en skriftlig henvendelse til selger per post, epost eller faks, hvor du presiserer at markedsføringen har vært villedende og at du har blitt lurt til å inngå en avtale. Skriv videre at du krever at pengene dine blir refundert, råder Forbruker Europa.

Angreretten er også i spill.

– Ved kjøp av varer over internett har du 14 dagers angrerett fra du mottar varen. Selger skal sende med opplysninger om at det foreligger angrerett, standardisert skjema for bruk av angrerett (angreskjema), vilkårene, tidsfristene og framgangsmåten for å bruke angreretten. Dersom selger ikke har oppfylt dette, utvides angreretten helt opp til 12 måneder.

Dersom det skulle ende opp med at du et betalingskrav for en vare du ikke har bestilt så har du blitt utsatt for et negativt salg. Det er ulovlig etter markedsføringsloven.

- Ikke betal! Henvend deg skriftlig til selgeren og skriv at du ikke kommer til å betale. Du kan oppleve at du fortsetter å motta varer og fakturaer om du ikke sier ifra. Skriv videre at du ikke er bundet av noen avtale om kjøp. Det er selgeren som eventuelt må dokumentere at en slik avtale foreligger, presiserer Forbruker Europa.

Artikkeltags