– Jeg har regnet ut at dugnadsinnsatsen utgjør et kvart årsverk i arbeidstimer

FEIRER SEG SELV: Liv Berntsen (t.v.) og Marit Krogh i Hemnes Trivselssenter feirer ti år tirsdag. FOTO: ROGER ØDEGÅRD

FEIRER SEG SELV: Liv Berntsen (t.v.) og Marit Krogh i Hemnes Trivselssenter feirer ti år tirsdag. FOTO: ROGER ØDEGÅRD

Artikkelen er over 1 år gammel

HEMNES: Tirsdag feirer Hemnes Trivselssenter ti år. Marit Krogh har vært leder i alle årene. – Jeg har stortrivdes som leder, bedyrer hun.

DEL

– Etter 14 år som aktivitetsleder ved Aurskog sykehjem hadde jeg en viss idé om hva slags behov folk i en viss alder har, derfor meldte jeg meg til det første styret under informasjonsmøtet frivilligsentralen avholdt på Hemnes på våren i 2007, forteller Krogh.

Den driftige dama er opptatt av navnet på det første av etter hvert fire seniorsentre i Aurskog-Høland kommune.

– Med trivselssenter i navnet vårt, inkluderer vi alle. Hadde vi kalt oss seniorsenter eller eldresenter, ville terskelen vært høyere for å komme, slår hun fast, til bifallende nikk til sekretæren og kjøkkengeneralen gjennom alle disse årene, Liv Berntsen, som sitter ved hennes side under intervjuet.

– Jeg hadde nettopp sluttet i jobben som hjemmehjelp gjennom 20 år og hadde nylig flyttet fra Hemnes til Oslo. Jeg tenkte «hva nå?», og dro til det forberedende møtet med spenning. Jeg var 57 år den gangen, og ble veldig lettet da jeg forsto at tilbudet var åpent for alle som ønsket å fylle tida med noe meningsfylt en tirsdag formiddag, forklarer Berntsen.

Senteret ble en rungende suksess fra første stund. Hver uke har de mellom 50 og 60 gjester, som hver gang blir tilbudt ulik underholdning og variert mat fra kjøkkenet.

– Motivasjonen min i alle disse årene, er å se alle de blide ansiktene vi gleder hver uke, konkluderer Berntsen.

Rekorden på antall besøkende er 110 personer inne i klubbhuset på Bråtevangen, som damene fremholder som en skreddersydd arena for trivselssenteret.

– Rekorden ble satt under en av mannekengoppvisningene vi har arrangert, da pleier det å være proppet, forteller Berntsen.

Den frivillige innsatsen som legges ned, er formidabel.

– Vi bruker tid til å planlegge, og Liv forbereder maten hjemme av og til også. Hele styret står på i forkant, under og i etterkant av arrangementene hver uke. Jeg har regnet ut at dugnadsinnsatsen utgjør et kvart årsverk i arbeidstimer, opplyser Krogh.

– Hvor ligger suksessfaktoren deres?

– Folk på Hemnes er flinke til å støtte opp om lokalmiljøet, også skal det ikke stikkes under en stol at vi ikke har noen lokal pensjonistforening som vi må konkurrere med. Dessuten har vi variert underholdning med god kvalitet hver tirsdag i sesongen.

Kjøkkensjef Liv ønsker å presisere at de kun handler lokalt når maten skal tilberedes.

– Jeg pleier å være tidlig ute på Coop-en, og er det noe de ikke har inne, så ordner Rita Wennemo og hennes kumpaner det sånn at varene jeg trenger kommer inn neste dag. Det er en enestående service.

Når rosene først deles ut, er Marit kjapt på pletten og trekker fram Tove Granerud.

– Tove vasker opp for oss hver tirsdag. Fire kjøkkenhjelper til hver tirsdag går på rundgang, og det er aldri noe problem å fylle opp listene. Frivilligheten er helt på topp her ute!

Damene er også fulle av lovord om Ruter, som har skreddersydd busstilbudet slik at gjester som sliter med skyss skal kunne komme seg til og fra trivselssenteret hver tirsdag.

Tirsdag skal de trivelige damene feire med resten av senteret de første ti årene.

– Det blir varmmat og kake. Dessuten kommer ordføreren, og underholdning blir det selvfølgelig også. Velkommen, avslutter Marit og Liv.

Artikkeltags