Gir lakkskader for millioner: Aner ikke hva de skal gjøre med den tjæredryppende E6-brua

PROBLEMATISKE DRÅPER: Det tjærebaserte stoffet kreosot har skapt trøbbel for E6-bilister siden 2011.

PROBLEMATISKE DRÅPER: Det tjærebaserte stoffet kreosot har skapt trøbbel for E6-bilister siden 2011. Foto:

Den varme sommeren har skapt enda større utfordringer enn tidligere med brua som drypper tjære over E6 i Eidsvoll.

DEL

(Romerikes Blad) – Vi ser at det dukker opp nye problemer. Den veldig varme sommeren har gitt større utfordringer enn vi vanligvis har hatt. I tillegg ser vi at vi har en lekkasje i membranen som gjør at vi får større drypping enn vi hadde før. Det må vi håndtere, sier senioringeniør Hauke Burkart i Statens vegvesens broseksjon til NRK.

Sundbyveien bru, som går over E6 like ved Andelva i Eidsvoll er innsatt med kreosot – og helt siden byggingen i 2011 har det dryppet tjære fra brua og ned på veien.

Romerikes Blad skrev i februar 2015 at veivesenet hadde punget ut med over 2,7 millioner kroner til omlakkering av biler som følge av tjæra som svetter.

Veivesenet kan ikke oppgi hvor stor denne summen er på nåværende tidspunkt til NRK, og vet fortsatt ikke hva de skal gjøre for å stoppe lekkasjen. Mange kan være rammet uten at de vet det selv.

Hauke Burkart sier til NRK at det er vanlig at det drypper fra en bro rett etter den er bygget. Men at Sundbyveien bru har dryppet så lenge, er ekstremt.

– Vi vet ikke eksakt hva som gjør at denne broen drypper så mye. Vi prøver å finne ut av det med analyser av treet og andre ting, sier han.

Burkart forklarer at de har lagt på plater som samler opp kreosoten – men det har ikke satt en stopper for problemet. Været i sommer har gjort treverket og dekket veldig varmt, og kreosoten har lettere «svettet ut».

Artikkeltags