Her er dieselforbudet et faktum

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Tirsdag morgen trådte forbudet mot dieselkjøretøy på det kommunale veinettet i Oslo i kraft. Det blir likevel en del dieselkjøring i hovedstaden.

DEL

Tross forbud for kjøretøy som går på diesel, er unntakene mange, og forbudet omfatter ikke de statlige veiene.

Rett før forbudet trådte i kraft tirsdag morgen var det lite luftforurensing i Oslo, ifølge Luftkvalitet.info. Det er imidlertid varslet moderat til høyt forurensningsnivå i sentrum og et høyt forurensningsnivå langs større og sterkt trafikkerte veier, særlig i rushtidene og tidlig på kvelden. Det er eksos og veistøv som er hovedårsaker, og varslingene tar ikke høyde for mulig effekt av forbudet som innføres.

Siden forbudet ble kjent søndag har forskere, bilbransjen og politikere stilt spørsmål ved den reelle effekten, og dette skal overvåkes nøye de neste dagene.

- Vi foretar målinger av luftkvaliteten på tolv ulike stasjoner rundt om i Oslo. I tillegg skal vi ha trafikktellinger på ulike punkter, sier presseansvarlig Monica T. Olsen i Bymiljøetaten i Oslo til NTB.

Dieselforbudet skaper problemer - nedringt av fortvilte bilister

Så langt kan du kjøre

Fra klokken 6 tirsdag morgen er det forbudt å kjøre dieselbil på kommunale veier i Oslo. Det betyr at dersom du pendler fra byer og tettsteder rundt hovedstaden som Drammen, Ski eller Jessheim, så kan du kjøre de første 30-40 kilometerne, før du ikke lenger har lov å kjøre bil.

Kjører du likevel, risikerer du en dieselbot på 1500 kroner.

Forbudet gjelder ikke de store innfartsårene som E6, E18, samt Ring 3, RV 4 Trondheimsveien, RV 163 Østre Aker vei, RV 190 Strømsveien og deler av Ring 1. Sistnevnte skiltes der forbudet gjelder.

Ulovlige veistubber

Og selv om det bare er en liten veistubb som må kjøres kommunalt for å komme helt frem til jobb, er det ikke lov.

– Nei, kjøreforbudet gjelder kommunal vei uansett hvor langt. Folk lurer på om de kan svinge av inn til arbeidsstedet, og da er svaret nei, sier pressekontakt Monica Thorud Olsen i Bymiljøetaten i Oslo kommune til Dagbladet.

Håndverkere og varetransport som kan dokumentere at de har en avtale, er unntatt dieselforbudet.

Forbudet gjelder altså uansett – har man 100 meter kommunal boligvei å kjøre før man er uten på annen vei, så er det ikke lov å kjøre de 100 meterne med dieselbil.

Artikkeltags