Krisetall: – Fare for Rema

SVAKERE: Markedsandelene til Rema 1000 og Ole Robert Reitan fortsetter å dale.

SVAKERE: Markedsandelene til Rema 1000 og Ole Robert Reitan fortsetter å dale. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Nå spøker det Remas posisjon som Norges største.

DEL

(Nettavisen): – Dette er faretruende for Rema, sier dagligvareekspert Odd Gisholt på BI til Nettavisen.

Markedsanalysebyrået Nielsen publisert tirsdag tall er bekymringsverdig lesing for Ole Robert Reitan.

Den viser nemlig at situasjonen til Rema 1000, tross en rekke tiltak, fortsatt henger langt etter deres konkurrenter i Extra og Kiwi.

Ifølge Nielsens tall faller markedsandelen til Rema 1000 med én prosent, mens lavpriskonkurrentene Extra og Kiwi øker sin andel med henholdsvis 1,3 og 0,9 prosent. 

Kiwi kan suse forbi

Fortsetter dette, vil Kiwi innen relativt kort tid gå forbi Rema og bli Norges største dagligvarekjede. Kun 2,5 prosentpoeng skiller nå de to lavprisgigantene, mot 4,4 prosent for et år siden.

– En vakker dag vil Kiwi suse forbi Rema. I mange år var Rema den legandarisk største lavpriskjeden. De tider synes snart å være fordi, sier Gisholt.

Både Norgesgruppen, som Kiwi inngår i, og Coop, som Extra er en del av, øker sin markedsandel på bekostning av Rema 1000.

Nye butikker

Hva verre er, disse tallene inkluderer 20 nye butikker som Rema 1000 har startet opp så langt i år. Justert for dette er bildet enda dystrere. Tall for organisk vekst viser en nedgang på -0,4 prosent så langt i år, noe som vil si at Remas eksisterende butikker opplever et betydelig fall i omsetningen.

Gisholt sier at dette understreker utfordringene til mange Rema-kjøpmenn. Rema har et franchise-system, der Rema-butikkene drives av en kjøpmann som egen bedrift.  

– Reitan og Rema sentralt har råd til å tape mye penger, men for mange Rema-kjøpsmenn er dette veldig alvorlig. De eksisterende franchise-takerne lider. Mange har ikke noe annet alternativ enn å kaste kortene, sier han.

På toppen av det hele var høsten 2016, som nå inngår i sammenlikningsgrunnlaget for disse tallene, selv krisetall. Det er den dårlige utviklingen i 2016 som førte til at Rema la om strategien og satset tungt på bestevenn-strategien og Æ i januar 2017.

– Fallet begynte jo for over et år siden, lenge før bestevenn-skandalen. Problemet til Rema er at det er vanskelig å åpne nye butikker. På den beste beliggenheten ligger det allerede en Rema, Kiwi eller Extra allereden, sier Gisholt.

Artikkeltags