Starter ny priskrig: Kutter prisene på 220 produkter

- Vi har i dag kuttet prisene på 220 produkter med mellom 10 og 40 prosent på alt fra shampo til vaskemiddel, sier Kristina Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi. Foto: Kiwi

- Vi har i dag kuttet prisene på 220 produkter med mellom 10 og 40 prosent på alt fra shampo til vaskemiddel, sier Kristina Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi. Foto: Kiwi

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Kiwi setter ned prisene med opp til 40 prosent.

DEL

(Romerikes Blad) [Nettavisen/NA24:] – Vi har i dag kuttet prisene på 220 produkter med mellom 10 og 40 prosent på alt fra sjampo til vaskemiddel. Det er kjente merkevarer og produkter som folk bruker mye av, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi til Nettavisen.

Coop svarer med å kutte prisene umiddelbart på de samme varene hos deres lavpriskjeder Extra og Obs.

– Dette matcher vi selvfølgelig. Det skulle bare mangle, kommer det kontante svaret på Coops kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis til Nettavisen.

Priskuttene kommer kun en uke etter at alle lavpriskjedene satt ned prisene på smågodt til det halve i sammenheng med halloween.

Kutter med opp til 40 prosent

Kuttene gjelder produkter innen kjente merkevarer som Gillette, Define, Sunsilk, Nivea, Omo, Milo, Softlan, Blenda, Lano, Dove, Jif, Ajax, SunPower, Zalo, Colgate, Jordan og en rekke andre.

Blant produktene som kuttes er såpene til Lano, Jif Badeom og barberskum og barberblad. Blant de største kuttene er oppvaskmiddel fra Sun, som kutter fra 88,50 kroner til 57,50 kroner.  

Priskuttene er ikke tilbud, som kun gjelder for en begrenset periode, men ny, lavere priser.

– Nå setter vi alle kluter til for å gjøre disse varene enda billigere. Gjennom årene har Kiwi presset ned prisene på både frukt og grønt, bleier og nøkkelhullsprodukter. Bleieavtalen vi startet i 2010 har ført til at Norge har Europas laveste priser på bleier, sier Arvin.

– Hvordan venter dere at konkurrentene svarer?

– Det får konkurrentene svare på. Vi presser priser hver dag, og i tillegg sjekker vi prisene til våre lavpriskonkurrenter, sier hun.

De tre lavpriskjedene Rema 1000, Kiwi og Extra kjemper alle om å ha de laveste prisene. De overvåker hverandre fortløpende og matcher stort sett alltid priskuttet til en konkurrent.

– Oppdager vi at de selger en vare billigere enn oss, om det så bare er snakk om 10 øre, setter vi prisen ned tilsvarende eller mer, sier Arvin.

Kutter enda mer

Coop svarer altså umiddelbart på priskuttet.

– Dette er bra for kundene. Vi opplever sterk konkurranse fra nettbutikkene på dette området, så det er riktig tidspunkt å kutte prisene her, sier Friis.

Ved siden av å kutte i de 220 produktene til Kiwi, varsler Coop at de vil kutte prisene tilsvarende i vaske- og hygieneproduktene til sin økologiske Änglamark-serie, som kun de fører.

– Vi klinker til med å sette ned prisene på Änglamark. Vi følger markedet ned på disse produktene, sier han.

Nettavisen har forsøkt å få svar på om også Rema 1000 kutter prisene, men de har foreløpig ikke besvart forespørselen.

Artikkeltags