Kiwi og Rema 1000 kopierer konkurrentens tilbud i det skjulte

TILBUD OG TILBUD: Extra kjører denne uken tilbud på Grandiosa (prislappen til venstre). I det stille har Kiwi (prislappen øverst til høyre) og Rema 1000 (nederst til venstre) gjort akkurat det samme . Foto: Halvor Ripegutu

TILBUD OG TILBUD: Extra kjører denne uken tilbud på Grandiosa (prislappen til venstre). I det stille har Kiwi (prislappen øverst til høyre) og Rema 1000 (nederst til venstre) gjort akkurat det samme . Foto: Halvor Ripegutu

Av

Det kan lønne seg å ta med Extras kundeavis når du handler på Kiwi og Rema 1000.

DEL

(Romerikes Blad) [Nettavisen:] Hver uke lokker lavpriskjeden Extra med gode tilbud for å få kundene inn i butikkene sine.

Dette er tilbud som annonseres i kjedens kundeavis og markedsføres  både i media, på plakater og i Extra-butikkene.  

Kopi

Men i de aller fleste tilfellene kunne forbrukerne like gjerne gått på Kiwi eller Rema 1000. I det stille setter nemlig også de ned prisene like mye på de samme varene.

- Vi gjør dette fordi kundene skal være trygge på at det alltid lønner seg å handle i Kiwi. Når lavpriskonkurrenter kjører tilbud eller kvantumsrabatter, setter vi ned prisen tilsvarende eller mer, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi til Nettavisen.

- Når vi lover at kundene skal få de laveste prisene hos REMA 1000, så er det klart at vi kutter tilsvarende på slike aktiviteter, sier prisdirektør Stian Mårdalen i Rema 1000 til Nettavisen.

- De dilter etter oss

Slike kampanjetilbud skiller seg fra såkalte priskriger ved at de er tidsbegrenset og annonseres i den enkelte kjedes kundeaviser og annen reklame.

I motsetning til priskrigene, har det ikke vært vanlig at andre dagligvarekjeder kopierer slike kampanjetilbud.

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, sier at de har registrert at konkurrentene kopierer kampanjeprisene til Extra i rundt et halvt år.

- Det er morsomt å se at konkurrentene dilter etter oss i Extra, og at vi som den yngste lavpriskjeden setter føringene for de lave prisene og de gode kampanjene. Vi har tydeligvis satt oss i respekt hos de gamle traverne, sier Kristiansen til Nettavisen.

Extra er den suverent yngste av de tre lavpriskjedene. Både Rema 1000 og Kiwi startet opp i 1979, mens Extra ble grunnlagt så sent som i 2006.

Presser priser

Kiwi har sjelden store ukeskampanjer, mens Rema 1000 kjører en kombinasjon av lokale kampanjer og enkelte nasjonale pristilbud. 

Arvin sier Kiwi er mer opptatt av å kutte prisen permanent enn å ha ukeskampanjer. Kjeden har den senere tiden redusert prisene på vaske- og hygieneprodukter, lettbrus, taco og pizzaingredienser.

- Vi er tilhengere av å ha så jevne, lave priser som mulig, slik at det er forutsigbart for kundene og de slipper å hamstre. Vi presser priser hver dag ut fra vår egen strategi. Men når vi ser at lavpriskonkurrentene har tilbud på varer vi også har, så setter vi ned tilsvarende eller mer, sier Arvin.

Kvantumsrabatt

Hun sier dessuten at når konkurrentene kjører kvamtumstilbud, for eksempel «3 for 2» eller «5 for 100 kroner», så kutter Kiwi prisen på enkeltproduktet tilsvarende eller mer.

- Vi ønsker ikke å bidra til at kundene våre kjøper mer enn det de trenger for å få en bra pris. Matsvinn er en enorm miljøutfordring, og her i Norge ender hver åttende handlepose i søpla, sier hun.

Artikkeltags