Varsler full krig i supermarkedene

OSLO  20110521.
Matmangel, klimaendringer og helseproblemer vil presse fram en helt ny mathverdag i Norge. Det blir mye nytenkning i norske matvarebutikker i årene som kommer.
Kjøledisk.
Foto: Heiko Junge / Scanpix

OSLO 20110521. Matmangel, klimaendringer og helseproblemer vil presse fram en helt ny mathverdag i Norge. Det blir mye nytenkning i norske matvarebutikker i årene som kommer. Kjøledisk. Foto: Heiko Junge / Scanpix Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Coop Mega kutter i prisene for å ta opp kampen med supermarkedsleder Meny. Meny-sjefen svarer med å garantere at de alltid skal være billigere.

DEL

[Nettavisen:] – Vi skal være konkurransedyktig på pris, det er ikke noe alternativ til det, sier Daniel Kyrre Pedersen, kjededirektør for Coop Mega, til Nettavisen.

Pedersen, som ble hentet inn fra Meny i fjor, har store planer om å ekspandere Coops supermarkedkjede Mega. I den sammenheng akter de å ta opp priskampen med med konkurrenten Meny, som gjør det bedre enn Mega i pristester.

Meny eies i likhet med Kiwi av Norges klart største dagligvarekonsern, Norgesgruppen. Mega gjort det svakere på pristester enn Meny en god stund, men det lover Pedersen at skal endres på.

– Vi må rette oss inn i det prisnivået som er i markedet til enhver tid, sier Pedersen, som kom fra jobben som regionssjef og driftssjef for Meny i Oslo og Akershus.

Meny lover å være billigere

Kjededirektør Vegard Kjuus i Meny sier han ikke frykter priskonkurransen fra Mega. Han garanterer at Meny skal være billigere enn Mega.

– Meny skal være den billigste utvalgskjeden i Norge, og det har vi også vært så lenge jeg kan huske. Vi har ikke merket noe til at Mega setter ned prisene, sier Meny-sjefen til Nettavisen.

Den har i lang tid vært tøff priskamp i dagligvarebransjen, men da hovedsakelig mellom de tre store lavpriskjedene, Extra, Kiwi og Rema 1000.

Innen supermarkedsegmentet er imidlertid konkurransen vært mindre tøff. Nå kan imidlertid det endre seg.

– Den siste tiden har Coop satset tungt på lavpris, hvor vi har fått en veldig sterk posisjon gjennom Extra som nå har vært vekstvinner de siste to årene. Nå vil vi få til noe liknende med supermarked, sier Pedersen i Mega.

Vil ha flere butikker

Ved siden av å presse ned prisene, akter Mega å øke antallet butikker kraftig. Kjeden har idag 78 butikker og innen fem år er ambisjonen at kjeden skal vokse til 100 butikker innen fem år.

Han sier at Mega har ti konkrete butikktomter som de ser på for øyeblikket. Ved siden av det har de ubekreftede butikker som de jobber tett med. 

Norgesgruppen og Meny har satset på å komme inn på kjøpesenter, og Mega varsler at de vil gjøre det samme. 

– Mange gårdeiere ønsker seg supermarked på grunn av det store omsetningsvolumet, og vi skal i større grad ta ut dette potensialet, sier Pedersen.

Meny-sjefen ikke bekymret 

Kjededirektør Vegard Kjuus i Meny tar konkurransen fra Mega med knusende ro. Han viser til at Mega har tapt store markedsandeler de siste 20 årene.

Artikkeltags