Gjelsvik kaller Jensens bompenge-millioner for smuler

Sigbjørn Gjelsvik, Sp (finanspolitisk talsperson og stortingsrepresentant).

Sigbjørn Gjelsvik, Sp (finanspolitisk talsperson og stortingsrepresentant). Foto:

Av

Senterpartiets finanspolitiker Sigbjørn Gjelsvik er ikke imponert over de 200 millionene Siv Jensen (Frp) fredag lovet å bruke på å rive bomstasjoner.

DEL

(Romerikes Blad) – 200 millioner kroner er mindre enn én «ukelønn» med bompenger for Siv Jensen. Det hjelper lite at hun bruker én dag av året på å kutte i bompenger, når hun bruker de øvrige 364 på å øke bompengene til et historisk høyt nivå, sier Sørum-bosatte Gjelsvik i en pressemelding til NTB.

– Hun håver inn bompenger og serverer smuler tilbake, tilføyer han.

Det var under en tale på Frps landsmøte fredag at Frp-lederen kom med budsjettlekkasjen.

– Vi skal rive nye bomstasjoner allerede i år. Nå foreslår regjeringen å bruke 200 millioner til riving av bomstasjoner. Flere bommer skal bort, og folk skal betale mindre, sa finansministeren.

Økt tre milliarder

Ifølge tall fra Statens vegvesen sitert av Aftenposten har antall bomstasjoner økt fra 170 til 245 siden Frp kom i regjering i 2013. Samtidig har inntektene i samme periode økt fra 8 milliarder kroner til 11 milliarder kroner i 2018.

I år er målet å få inn 13 milliarder i bompenger.

– 200 millioner kroner av de 13 milliardene i bompenger som kreves inn i år, har fint liten betydning i det store bildet. Men det kan ha stor betydning for der dette skjer, sier assisterende direktør Kjell Werner Johansen i Transportøkonomisk institutt til NRK. Ifølge kanalen utgjør beløpet fra Jensen 1,5 prosent.

– Skulle hatt mer

Jensen selv erkjente overfor pressen fredag at 200 millioner ikke er all verden.

– Vi skulle gjerne hatt mye mer. Men dette kommer jo på toppen av alt det andre vi gjør, sa hun og viste til at Frp blant annet har fått gjennomslag for reduserte bilavgifter.

Endringen vil komme i revidert nasjonalbudsjett, som skal legges fram 14. mai. Da vil det også bli klart hvilke bommer som skal rives og på hvilke strekninger, ifølge Jensen.

Artikkeltags