– Det er ikke sikkert innflyttere i Festningsåsen på Bjørkelangen aner at det ligger en bilbutikk på Aursmoen

ENGASJERTE: Ida Miliansen, SIgmund Lindvik og Kristoffer Øisjøfoss (t.h.) fikk servert tapas til lunsj servert av Kjelle videregående skoles elever.

ENGASJERTE: Ida Miliansen, SIgmund Lindvik og Kristoffer Øisjøfoss (t.h.) fikk servert tapas til lunsj servert av Kjelle videregående skoles elever. Foto:

BJØRKELANGEN: Ordene tilhører Sigmund Lindvik og ble ytret under Aurskog- Høland-konferansen onsdag. Aurskogingen er opptatt av å synliggjøre tilbudene som finnes hos alle kommunens handelssentra.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Et 30-talls deltakere var med på konferansen, som pågikk hele onsdag i Bjørkelangen videregående skoles auditorium.

Deltakerne kom fra alle Aurskog-Hølands hjørner og fra forskjellige bransjer. Janssens uttalelse falt da kursholder Thomas Holum utfordret deltakerne på hvordan handelslekkasjen kunne stoppes.

– Det holder ikke å troppe opp utenfor Løken Senter med et telt og noen pappesker lenger. Det fungerte for 30 år siden, for da var ikke folk like mobile. Det er mye bedre at vi samles om store arrangementer som favner alle, som Stuttreist & Himlaga, mente Janssen.

Matfestivalen Stuttreist & Himlaga, som konferanse- arrangør Aurskog-Høland Utvikling arrangerte i september i fjor, ble en umiddelbar suksess, med publikum og utstillere fra hele Aurskog-Høland.

Festivalen ble da også nevnt hyppig blant flere konferansedeltakere som et eksempel på et vellykket arrangement som kom hele kommunen til gode.

– Festivalen engasjerte veldig mange, og kan videreutvikles, mente ordfører Roger Evjen.

Vil synliggjøre tilbudene

– Det er ikke sikkert innflyttere i Festningsåsen på Bjørkelangen aner at det ligger en bilbutikk på Aursmoen, for eksempel. Mange kjører kanskje bare forbi tettstedet på Kompveien og det gjelder sikkert innflyttere i Aurskogs forhold til Bjørkelangen også. Her er det viktig med informasjon, mente deltaker Sigmund LIndvik fra Aurskog.

Ordfører Evjen bekreftet det Lindvik sa.

– Jeg flyttet til Aurskog i 2006 og det tok noen år før jeg oppdaget det Bjørkelangen hadde å by på.

Kristoffer Øisjøfoss fra Bjørkelangen mente det burde være mulig å lage en brosjyre med informasjon om ulike tilbud i hele kommunen som kunne deles ut til alle som flyttet hit.

Andre tiltak som ble foreslått var bonuskort for alle virksomheter i hele kommunen, felles sider på sosiale medier og guidet busstur for innflyttere.

Deltaker og hemnesing Asbjørn Basnes i Romerike Bredbånd mente han hadde god nytte av konferansen.

– Det er først og fremst en viktig påminner om hverdagslige tiltak for å bedre service og salg. Rett og slett en bevisstgjøring.

– Savnet flere bransjer

Bjørkelanging Christine Melleby i Aurskog Sparebank mente kurset var lærerikt.

– Jeg er veldig fornøyd med opplegget, men kanskje det hadde meldt seg på enda flere hvis kurset hadde vært på kveldstid eller i helga. Mange som driver butikk har ikke anledning til å delta på dagtid. Det er en del bransjer som ikke er representerte her, slo hun fast.

Næringsutvikler Erik Bakke er veldig fornøyd med dagen.

– Over 30 deltakere på et heldagsarrangement en onsdag er vi meget fornøyde med. Kursholder Thomas Holum satte søkelyset på salgsteknikk, kundebehandling og strategier. Dette er viktige momenter for alle lokale bedrifter og jeg tror de fleste fikk med seg noen gode tips på veien i det videre arbeidet. God service er en av hovedfaktorene for å få folk til å handle lokalt. Det er også på sin plass å takke samarbeidspartnerne Bjørkelangen videregående skole for lån av lokaler og Kjelle videregående skole for nydelig matservering, sier Erik Bakke.

Artikkeltags