Nå kan Uncle Ben's forsvinne fra butikkhyllene

Uncle Ben's gikk fra å være risbonde i Texas til å være et symbol for rismerket verden over. Han har overlevd en rekke kontroverser fra 1940 til i dag, men nå kan slutten være nådd. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Uncle Ben's gikk fra å være risbonde i Texas til å være et symbol for rismerket verden over. Han har overlevd en rekke kontroverser fra 1940 til i dag, men nå kan slutten være nådd. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

En rekke matmerker har fått press på seg til å endre pakning og utseende.

DEL

Rismerket Uncle Ben's har alltid vært kjent for logoen sin som viser en eldre, blid mann, som opprinnelig var en risbonde fra Texas. Nå ligger det an til at han skrotes til fordel for en ny logo.

Uncle Ben's kan nemlig forsvinne fra butikkhyllene som dagens produkt, og relanseres med ny logo og muligens også nytt navn.

– Vi anerkjenner at nå er det på tide å utvikle Uncle Bens-merket, inkludert dens visuelle merkeidentitet, som vi nå vil gjøre, forteller talsperson Caroline Sherman i Mars, som eier rismerket, til The New York Times.

I 2007 fikk Uncle Ben's-logoen et klesskift og gikk fra å være servitør til å være en styreformann. Foto: Eva HAMBACH / AFP

I 2007 fikk Uncle Ben's-logoen et klesskift og gikk fra å være servitør til å være en styreformann. Foto: Eva HAMBACH / AFP

Fjerner sirupstante fra markedet

Bakgrunnen for denne endringen er at merket Aunt Jemima har valgt å trekke sin logo med en smilende, mørk kvinne og selskapet innrømmer at de utnyttet en rase-stereotypi.

Det skjer etter Black Lives Matter-protestene blåste liv i debatten om disse merkene benytter seg av rase-stereotypier for å selge produktene sine.

Merket Aunt Jemima, som eies av Quaker Oats, er også å finne i visse butikkhyller i Norge og er mest kjent for sine pannekakeblandinger og sirup.

Merket Aunt Jemima er det første til å endre merkevaren og logoen som følge av Black Lives Matter-protestene. Foto: Justin Sullivan/Getty Images/AFP

Merket Aunt Jemima er det første til å endre merkevaren og logoen som følge av Black Lives Matter-protestene. Foto: Justin Sullivan/Getty Images/AFP

Leide inn slave

Merket, som har eksistert siden 1889, fikk logoen sin i 1893 da de leide inn en slave på verdensmessen i Chicago som poserte som det som skulle bli en svært så kjent produktfigur i USA, nemlig Aunt Jemima.

Siden har merket hatt flere episoder som har sørget for at merket har blitt beskyldt for rasistiske tilnærminger.

Quaker Oats, som igjen er eid av PepsiCo, skal ha vært interessert i å kvitte seg med både bildet og navnet over en lengre periode, skriver The New York Times. Forslaget skulle lanseres i en periode hvor ingen av merkenavnene var innrullet i noen form for kontrovers, men da Kendall Jenners reklame for Pepsi ble heftig kritisert for sitt budskap, gikk planene i vasken.Brand logo

Uncle Ben gikk fra servitør til direktør

Nå mener dog eierne at tiden er inne for endring, og i etterkant av Aunt Jemima-gate har altså en rekke merker meldt at de nå revurderer sine pakninger og logoer, det melder både New York Times og CNN i dag.

– At rase-stereotyper benyttes av merker er ikke typisk kun for USA, men det er definitivt mer utbredt, sier CNN-journalist John Defterios i CNN Newsroom.

For Uncle Bens del er ikke dette første gang debatten treffer merket, men onkelen har tilsynelatende hatt flere enn ett liv.

I 2007 valgte eierne å svare på kritikken ved å oppgradere Uncle Ben fra en servitør til en styreformann i dress. Denne gang spørs det om onkelen nok en gang klarer å overleve debatten.

Sirupsflaske har skapt forvirring

Lista over merker som treffes av denne debatten er mange. Blant annet kommer sirupmerket Mrs. Butterworths i en flaske som det nå blir stilt spørsmål ved. I all hovedsak forestiller sirupflasken en kvinne.

Nå har en rekke forbrukere krevd å få svar på etnisiteten til personen som flasken skal forestille.

I en uttalelse sier selskapet bak Mrs. Butterworth's at flasken skal fremkalle en følelse av en kjærlig bestemor, uavhengig av rase.

– Vi vil stå i solidaritet med våre afroamerikanske samfunn, og vi kan se at vår pakning kan tolkes på en måte som er fullstendig uforenelig med våre verdier, skriver selskapet i en uttalelse.

Som svar på engasjementet har merket sagt at de nå vil ha en fullstendig gjennomgang og revurdering av både merket og pakningen.

Ironisk nok forteller professor Kevin D. Thomas fra Marquette University til The New York Times at bruken av mørke, smilende personer i logoen på merker ofte har dukket opp hos ulike merker i etterkant av raseomveltninger.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken