Pass godt på når disse dukker opp i blindsonen

Gå gjerne sammen med MC-venner og frisk opp kjøreferdighetene etter vinterdvalen.

Gå gjerne sammen med MC-venner og frisk opp kjøreferdighetene etter vinterdvalen. Foto:

Av

19 motorsyklister mistet livet på norske veier i fjor, melder Trygg Trafikk. Overgangen fra vinter til vår betyr usikkert veigrep for MC-førere.

DEL

(Siste) Det er meldt 1.638 personskader på førere av lett og tung motorsykkel og moped de siste fem årene. 21 prosent av dem har forekommet i april og mai.

– Et økende antall motorsyklister på veiene er et sikkert vårtegn. Men det gjør også at både MC-entusiaster og bilførere må være ekstra oppmerksomme på hverandre, sier Roger Ytre-Hauge, som er fagsjef på motor i Frende Forsikring.

– Spesielt bør du passe godt på blindsonen før du skifter felt i rushtiden. Husk at motorsyklister gjerne legger seg mellom rekkene og kjører litt raskere enn biler i saktegående kø, sier Ytre-Hauge.

De som nå børster støv av motorsykkelen må først og fremst være klar over at det er noen måneder siden sist de satt på sykkelen. MC-kjøring er såpass krevende at ferdighetene må vedlikeholdes.

– Med lengre avbrekk trenger du en tilvenningsfase for å komme deg opp igjen på fjorårets nivå. Det er spesielt viktig for deg som ikke kjører så mye MC til vanlig, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

– Gå gjerne sammen med MC-venner og frisk opp kjøreferdighetene. Det er både sosialt og en trygg måte å luke ut rustenheten på, sier Roger Ytre-Hauge.

Det er viktig at sykkelen er i skikkelig stand etter vinterdvalen, at førerne ikke blir for ivrige i starten og at det brukes riktig beskyttelsesutstyr.

– Det er også viktig at både MC- og bilførere er oppmerksomme, hensynsfulle og tålmodige med hverandre, sier Roger Ytre-Hauge.

Hvilken beskyttelse må du ha som MC-fører?

– En god hjelm, ryggskinne, kjøredress, støvler og hansker er det viktigste. Gå over utstyret når du tar det fram igjen etter vinteren. Det er viktig å sjekke at utstyret ikke har noen skader i sømmene eller har fått andre skader siden sist, påpeker Ytre-Hauge.

Forholdene kan være skumle for motorsyklistene de første vårukene.

– Som vanlig ligger det igjen grus og rester etter vinterfesten på veiene, og det gjør at veigrepet er mer uforutsigbart enn på sommeren. Svart asfalt kan være glatt, særlig i kombinasjon med salting og frost i løpet av natta. Vær derfor spesielt oppmerksom i skyggepartier, er oppfordringen fra Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk. (ANB)

Ta vårsjekken på motorsykkelen

  • Bremser: Sjekk at bremsene virker som de skal, se etter slitasje og undersøk om det er lekkasje i slanger eller koblinger.

  • Hjul: Sjekk om dekkene er slitt, om det er skader på dekk og felg og at dekkene er godt nok festet. Sjekk lufttrykket i dekkene og vurder om du skal investere i nye dekk hvis de er mer enn fire år gamle.

  • Lys: Sjekk at alle lys virker som de skal, at de er uten skader og er rene.

  • Styring: Sjekk om det er slakk i styre-, hjul- eller svingarmlager. Sjekk at støtdemperne fungerer som de skal.

  • Kjedet: Sjekk at det er nok smøring, om kjedet er slitt eller om det er slakk. (Kilde: Trygg Trafikk)

Skikk og bruk i trafikken

Skikk og bruk for motorsyklister

  • Gjør deg godt synlig for bilister.
  • Bruk blinklys i god tid.
  • Ikke ta unødige sjanser – det er ikke verdt det.
  • Vær tålmodig med andre trafikanter som ikke har vært vant til å ha deg i veibanen på en stund.

Skikk og bruk for bilførere

  • Sjekk blindsonen.
  • Bruk speilene aktivt.
  • Bruk blinklys i god tid.
  • Vær tålmodig med tohjulingene, husk at føreren kan være rusten etter vinterdvalen.
  • Husk at en motorsyklist er langt mindre beskyttet enn deg i trafikkbildet.

Artikkeltags