Mange dropper å fikse en skadet frontrute

Enten frontruta kan repareres eller må skiftes, er det viktig å ta grep raskt.

Enten frontruta kan repareres eller må skiftes, er det viktig å ta grep raskt. Foto:

Av

Mange norske bileiere venter med å reparere frontruta hvis den blir skadet, viser en ny undersøkelse.

DEL

(Siste) Om lag halvparten av norske bileiere vil vente med å gjøre noe hvis de oppdager at frontruta har fått en liten skade. Det viser undersøkelsen som er utført av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL).

– Nesten fire av ti oppgir at de ville notert seg situasjonen, men uten å anse det som en hastesak. Én av ti ville ventet til skaden utviklet seg til noe verre, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.

Seks prosent svarer at de ikke vet hvor raskt de ville reagere, mens én prosent ikke ville brydd seg om skaden.

45 prosent sier at de ville sørget for reparasjon av den skadede ruta så raskt som mulig.

– I slike tilfeller er det dumt å vente, mener Arild Hansen.

– Reparasjon av ruta etter en steinsprutskade kan skje uten kostnad og bonustap hvis bilforsikringen omfatter kasko eller delkasko. Hvis skaden får utvikle seg og hele ruta må skiftes, må bileier derimot ut med en egenandel, sier han.

En ubehandlet skade på frontruta kan også skape trøbbel hvis bilen skal inn til EU-kontroll eller blir stanset i en trafikkontroll.

– Da risikerer man å få en mangelanmerkning, og krav om å vise fram kjøretøyet på nytt etter utbedring.

Om lag 80 prosent av skadede bilruter lar seg reparere, anslår Roy Ellingsen, salgs- og markedssjef i Bilglassgruppen.

– Ved vanlige steinsprutskader er det ofte mulig å reparere samme rute både to og tre ganger. Sjansen for et godt resultat er størst hvis man får fikset skaden så raskt som mulig. Et godt råd er dessuten å klistre et steinsprutplaster over skaden med det samme, for å unngå skitt og forverring, sier Ellingsen.

En hel og skadefri rute er også viktig for trafikksikkerheten, påpeker han.

– En uheldig plassert skade med omfang på bare 1 centimeter kan skjule et lite barn i veien 40 meter unna. Ingen bør ta sjansen på å kjøre med redusert sikt, uttaler Roy Ellingsen. (ANB)

Artikkeltags