I dette været er det ikke lurt å kjøre på vinterdekk

Piggfrie vinterdekk har mye dårligere veigrep enn sommerdekk på våt veibane.

Piggfrie vinterdekk har mye dårligere veigrep enn sommerdekk på våt veibane. Foto:

Av

Mange bileiere kjører fremdeles på piggfrie vinterdekk, til tross for at veiene stort sett er bare og sommeren står for døren. Det kan få store konsekvenser.

DEL

(Siste) – Piggfrie vinterdekk har langt dårligere veigrep enn sommerdekk, ikke minst på våt veibane. Selv på tørr veibane vil bremselengden være betraktelig lenger med piggfrie vinterdekk enn med sommerdekk, noe som kan bli fatalt hvis du må bråbremse eller reagere hurtig. Det sier Jeanett Tennefoss som er bilskadedirektør i Tryg Forsikring.

De piggfrie vinterdekkene har en mykere type gummi enn sommerdekkene. Det kan føre til ustabilitet, lengre bremsestrekning og langt dårligere drenering av regnvannet. På våt veibane risikerer du å få vannplaning ved lavere hastighet enn med sommerdekk.

– Mange tror de sparer penger ved å bruke piggfrie vinterdekk som om de var helårsdekk. Men da glemmer de farene med piggfrie vinterdekk på sommerføre. Den ekstra bremselengden kan bli utslagsgivende og forårsake sammenstøt, skade og død ved en kritisk oppbremsing, advarer Tennefoss.

Ifølge regelverket skal piggdekk av i Sør-Norge første mandag etter påske, mens de i Nord-Norge har frist til å skifte dekk 1. mai.

– Det er fortsatt fare for kuldegrader og nattefrost enkelte steder, ikke minst i høyden. Men det er uansett bilførerens ansvar å sko seg etter forholdene, og vi vet jo at man kan oppleve vinterlige forhold selv i mai måned i noen områder av landet, sier Tennefoss.

Hvert år skjer det flere ulykker i trafikken i forbindelse med omlegging av dekk. Derfor er det svært viktig å ettertrekke hjulboltene etter et dekkskifte. – Mange glemmer å ettertrekke hjulboltene etter å ha kjørt noen kilometer, eller de har montert hjulene feil. Det kan få katastrofale følger. Hjulene kan falle av i fart, uttaler Tennefoss.

Hun legger til at det også er viktig å sjekke mønsterdybden på dekkene og å kontrollere lufttrykket.

(ANB)

Artikkeltags