Disse bilene gir minst motortrøbbel

Dette er noen av bilmerkene du bør satse på om du vil unngå motortrøbbel.

Dette er noen av bilmerkene du bør satse på om du vil unngå motortrøbbel. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Du blir garantert overrasket når du ser hvilket bilmerke som vinner.

DEL

(Siste) [broom.no]  Nylig slapp svenske Länsförsäkringar sin årlige rapport om maskinskader på bil. Det vi si skader som oppstår på motor, gir og drivverk.

Altså en rapport på feil som du og jeg som bileiere aller helst vil unngå, av flere grunner. For det første kan slike skader bli svært kostbare – vi snakker i noen tilfeller om flerfoldige månedslønner. For de fleste av oss passer det heller dårlig. For det andre er det frustrerende og for det tredje passer det sjelden veldig godt å være uten bil i mange dager om gangen.

Undersøkelsen baseres på 4.000 innmeldte maskinskader og omfatter biler som er produsert mellom 2007 og 2013.

Store forskjeller

Statistikken de har utarbeidet viser store forskjeller mellom de beste og de dårligste bilene på dette området. Gjennomsnittsbilen har 1,4 maskinskade pr 100 biler. På merkene som kommer dårligst ut er det samme tallet tett opp mot fire. Beste bil ligger for øvrig under 0,5.

Forskjellene er med andre ord betydelige. Det er absolutt noe man bør ta med i betraktingen når man vurderer å bytte bil.

I gjennomsnitt har bilene kjørt 77.000 kilometer når maskinskadene inntreffer. Vanligst er feil på selve motoren (23 prosent) så følger feil på kjøle- og varmesystem (20 prosent), deretter skader på girkasser og drivlinje (19 prosent) og til slutt drivstoff-system (13 prosent).

Bensin- og dieselbiler kommer ulikt ut. På bensinbil er motorskader vanligere enn på dieselbiler. Ofte er registeret en kilde til feil.

Dieselbiler på sin side har oftere feil på eksos-rensesystemet. Länsförsäkringar sier ikke noe om det, men det er vel god grunn til å anta at det er snakk om tette partikkelfilter og feil på EGR-ventiler her.

Gjennomsnittsprisen på reparasjon av en maskinskade er på 27.400 svenske kroner, viser tall fra Länsförsäkringar. Men det understrekes at reparasjonskostnadene, naturlig nok, varierer mye.

Mye japansk på topp

At biler fra Østen gjør det godt overrasker neppe stort, men vi tror likevel at det ligger en liten overraskelse i de to som går helt til topps her.

Der ligger nemlig koreanske Kia og Hyundai, som på sett og vi er samme bil. Det er Hyundai som eier Kia.

På en sterk tredjeplass finner vi Honda, etterfulgt av Lexus og Toyota.

Men det stopper ikke der. Ytterligere tre japanske merker følger på de neste plassene. Nemlig Suzuki, Mitsubishi og Mazda.

Så kommer første europeiske bil, Renault på en niendeplass, fulgt av Saab som med det så vidt sniker seg inn på topp 10-listen, foran Nissan. (ANB)

Artikkeltags