Ti år med iPhone

Apple har solgt over én milliard mobiltelefoner de siste ti årene.

Apple har solgt over én milliard mobiltelefoner de siste ti årene. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Har solgt over én milliard mobiltelefoner siden 2007.

DEL

2 måneder for 49 kroner! Lokalavisen når det passer deg.

Med over én milliard solgte mobiltelefoner kan Apple feire tiårsdagen for iPhone.

Det var på selskapets egen fagmesse i San Francisco 9. januar 2007 at Apple-gründer og toppsjef Steve Jobs kunne vise fram telefonen.

Apple skulle bli det første selskapet som fikk kommersiell suksess med en telefon uten tastatur og som kan kjøre avansert programvare – en smarttelefon.

– Det er egentlig en liten, portabel datamaskin som man kan ringe med, sier universitetslektor Gisle Hannemyr ved Institutt for informatikk ved Universitetet i Oslo til NTB.

– Revolusjonerende

Jobs presenterte produktet som intet mindre enn «en revolusjonerende mobiltelefon» som ville utgjøre «et gjennombrudd» for hvordan folk kommuniserer via nettet. Ti år senere er det liten tvil om at smarttelefonen har endret hverdagen vår.

Telefonen med det nye, litt snåle utseendet vakte oppsikt. Etterspørselen var enorm da de første telefonene ble lagt ut for salg i USA i juni samme år. Det tok et års tid før den var å få tak i her i landet.

Apple Computer Inc. CEO Steve Jobs holds up the new iPod showing an episode of hit television show

Apple Computer Inc. CEO Steve Jobs holds up the new iPod showing an episode of hit television show Foto:

Gjennom de siste ti årene har Apple lansert sju generasjoner av mobiltelefonen, og iPhone 8 er ventet i løpet av året.

Ryktene begynte å gå om årets lansering allerede før forrige generasjon var ute på markedet. Mange har tro på at det neste blir en maskin uten hjem-knapp og med display på hele fronten, ifølge teknologinettstedet MacRumors.

– Grensen nådd

Hannemyr lurer på om man begynner å nå grensen for hva slags nyvinninger og funksjonaliteter det er mulig å legge inn i en mobiltelefon. Han tror også det vil bli viktigere for selskapet å styrke batterikapasitet framover enn å satse på for eksempel stadig smalere og lettere produkt.

– Det er irriterende med en telefon som man er nødt til å lade hele tiden, sier han.

Hannemyr omtaler seg selv som skeptisk til Apple-produktene, og forstår ikke helt hvorfor disse har fått en slik popularitet. Der Apple virkelig har lyktes, er ved å tilby kundene lekker design, mener han.

– De er pionerer på å skape produkter med innebygd foreldelse, for eksempel ved at batteriet ikke kan byttes, slik at man må kjøpe stadig nytt, sier han. (ANB-NTB)

Artikkeltags