Mattilsynet med storkontroll på Romerike: Smilefjes til lokale virksomheter

Smilende glad: Avdelingssjef Gry Holmbakken i Mattilsynet avdeling Romerike har ikke mye å utsette på forholdene ved spisestedene på Oslo Lufthavn Gardermoen. FOTO: KJELL AASUM

Smilende glad: Avdelingssjef Gry Holmbakken i Mattilsynet avdeling Romerike har ikke mye å utsette på forholdene ved spisestedene på Oslo Lufthavn Gardermoen. FOTO: KJELL AASUM

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Nesten alle virksomheter i Aurskog-Høland, Fet og Sørum fikk smilefjes da Mattilsynet gikk på sin andre sesong med "smilefjesordningen" på Romerike.

DEL

Slik deler du abonnementet med andre i din husstand!

Den nye «smilefjesordningen» går sin seiersgang rundt i landet. Mens Mattilsynets kontrollbesøk og karakterer tidligere var mer tilfeldig og relativt sjelden omtalt, er alt nå satt i system, med publisitet og kunngjøringer for brukerne.

(Se hele oversikten over alle de 241 spisestedene Mattilsynet har vurdert i bildeserien litt lenger ned i artikkelen!)

Sjefen er fornøyd

Avdelingssjef Gry Holmbakken i Mattilsynet avdeling Romerike på Kløfta er godt fornøyd, både med gjennomføringen av 1. kontrollrunde og med tingenes tilstand ved de aller fleste serveringsstedene.

– Resultatet har vært ganske bra, selv om vi har en god del virksomheter som har fått strekmunn. Årsaken til at de har fått strekmunn, er ofte at de ikke har internkontrollen på plass, at de mangler allergenmerking eller i verste fall har dårlig renhold og vedlikehold.

Holmbakken uttaler at de aller fleste retter opp feilen ganske raskt, foran et andre kontrollbesøk som ofte gjennomføres kort tid etter det første.

– På denne måten trenger vi ikke å bruke strenge virkemidler som tvangsmulkt, eller i verste fall at vi må stenge stedet.

To steder stengt

KONTROLL: Inspektør Vivian Andreassen i arbeid i Lillestrøm.

KONTROLL: Inspektør Vivian Andreassen i arbeid i Lillestrøm.

– Men et par steder er blitt stengt?

– Ja, det er riktig. Vi hadde en indisk restaurant på Jessheim som ble krevd stengt, et sted som siden ble nedlagt. Japp Kebab på Gardermoen var også stengt i en kort periode, men ble raskt gjenåpnet.

– Av oversikten framgår det at det er varslet tvangsmulkt, men ingen er iverksatt?

Fakta

  • Helse- og omsorgs-departementet fremmet et ønske om en nasjonal kontrollordning.
  • Mattilsynet fikk i oppdrag å innføre «smilefjesordningen» med oppstart i 2016.
  • Smilefjes: Ikke funnet brudd på regelverket/bagatellmessige forbedringspunkter.
  • Nøytral: Brudd på regelverket, men det er ikke gitt pålegg.
  • Surt fjes: Alvorlige/gjentatte brudd på regelverket. Påbud om å rette opp disse.

– Nei, de firmaene som har fått et slikt varsel har ordnet opp og dermed sluppet mulkt.

Nesten 250 etablissementer som serverer mat på Romerike har hatt Mattilsynet på besøk.

– Kravet er at det skal gjennomføres tilsyn hver åttende måned ved hver enkelt virksomhet, forteller Holmbakken.

Er i gang med 2. runde

I disse dager har Mattilsynet påbegynt 2. runde og Holmbakken håper og tror at forholdene vil være enda bedre enn på første runde, i og med at ordningen nå er godt kjent.

– Vårt ønske er et eneste stort smil for hele bransjen. Da får vi også mulighet til å bruke mer ressurser på steder som vi får en del klager på, og som ennå ikke er omfattet av ordningen.

Gatekjøkken neste?

– Hvilke steder tenker du på?

– Det kan være typiske gatekjøkken, take-away-steder og ulike typer matvogner. Hittil har vi konsentrert oss om steder der kundene spiser sin mat.

– Er det riktig prioritering?

– Det er i hvert fall det som er føringen fra dem som står bak og bestemmer. Vi bruker relativt store ressurser på ordningen, 3,5 årsverk i vårt distrikt.

– Kritikere mener at tre «karakterer» er i minste laget?

– Under pilotordningen var det fire, men det ble bestemt at det bare skulle være tre.

– En annen innvending er at Mattilsynet er for strenge?

– Nei, jeg synes ikke det. Når vi gir trekk, er det fordi vi er opptatt av at alle steder må drive forsvarlig uten at kundene løper noen helserisiko.

(Artikkelen fortsetter under oversikten!)

Stengte kebab i taxidepotet

BLE STENGT: Japp Kebab holder til i taxidepotet i Henrik Ibens veg på Gardermoen, og besøkes av svært mange sjåfører i løpet av et døgn. FOTO: kjell aasum

BLE STENGT: Japp Kebab holder til i taxidepotet i Henrik Ibens veg på Gardermoen, og besøkes av svært mange sjåfører i løpet av et døgn. FOTO: kjell aasum

Mattilsynet på Romerike har avgitt en omfattende rapport fra sine mange kontrollbesøk ved serveringsstedene som har sitteplasser for publikum.

Japp Kebab i Henrik Ibsens veg på Gardermoen, som er mange taxisjåførers populære spisested, er blant de stedene som endte opp med strykkarakter, eller rettere sagt surt fjes, ved første kontrollbesøk.

«Ble stengt på grunn av svært dårlig renhold og rutiner», heter det i rapporten som er oversendt Romerikes Blad.

Ytterligere to besøk ga nøytralt fjes. Først etter et fjerde besøk fikk spisestedet, som ligger et steinkast fra ankomst- og avgangshallen, sitt etterlengtede smilefjes.

Strenge krav

– Ønsker du å kommentere saken, daglig leder Kamran Rizvi?

– Mattilsynet stilte strenge krav, etter min mening. Det stilles blant annet spesielle krav med hensyn til allergenmerkingen. Det tok tid før vi fikk den på plass på grunn av sykdom.

– Hvem kjøper mat og spiser den her?

– Taxisjåførene som betjener de reisende ved hovedflyplassen. Stedet er ikke ment for lokalbefolkningen eller flypassasjerene.

Da Romerikes Blad var på besøk ønsket daglig leder ikke å svare på andre spørsmål. Han ville vurdere å besvare øvrige spørsmål via e-post.

– Hva med renholdet? Mattilsynet anfører at det var «svært dårlig»?

– Blir renholdet prioritert høyere nå enn tidligere i år?

– Har du andre synspunkter eller kommentarer?

To døgn etter vårt besøk hos Japp Kebab ringte daglig leder tilbake. Han opplyste at han ikke ønsket å gi ytterligere kommentarer i saken.

Varsel om tvangsmulkt

Avdelingsleder Gry Holmbakken hos Mattilsynet opplyser at mens to steder er blitt stengt, har tre andre fått varsel om tvangsmulkt.

Stengt: Et indisk spisested på Jessheim st. ble stengt i mars.

Stengt: Et indisk spisested på Jessheim st. ble stengt i mars.

– Sørliakroa i Lørenskog, Hurdal Skisenter AS, Kani Restaurant og Bar på Kløfta fikk varsel om tvangsmulkt, men ved alle tre steder er de påtalte manglene nå blitt rettet opp.

Får ros på Sundbytunet

En som sier seg fornøyd med ordningen er daglig leder Anil Kumar, Pride of India, på Sundbytunet på Jessheim.

– Vi setter pris på at bransjen blir kontrollert omkring en gang i året.

Han tror ikke at Mattilsynets inspektører er for strenge.

– Hygiene, godt renhold, interne rutiner og allergenmerking i henhold til bestemmelsene er viktig alt sammen, uttaler han.

Artikkeltags