Protest avvist i 3. divisjon

Valdres fikk ikke medhold av NFF Oslo etter protesten etter 1-1-kampen mot Hallingdal. Her fra kampen mot AHFK i vår.

Valdres fikk ikke medhold av NFF Oslo etter protesten etter 1-1-kampen mot Hallingdal. Her fra kampen mot AHFK i vår.

Artikkelen er over 2 år gammel

Valdres protesterte etter kampen mot Hallingdal. Nå har NFF Oslo avvist protesten.

DEL

Den tidligere Tippeligadommeren Kristoffer Helgerud ga Hallingdal-spiller Sondre Dokken sitt andre gule kort uten å vise han av banen. Ti minutter senere fant dommertrioen ut feilen, og viste dermed ut spilleren.

Valdres valgte derfor å protestere etter oppgjøret som endte 1-1. Nå har NFF Oslo avvist protesten.

Her er vedtaket som er gjort av NFF Oslo:

Det er full enighet blant alle involverte om at hoveddommeren tildelte Hallingdals spiller nr 4 Sondre Hole Dokken 2 gule kort uten å vise han det røde kortet.

Det sentrale spørsmålet i vurderingen er hvorvidt det er tale om grove feil ved dommerens forståelse av regelverket, eller feil i hans skjønnsutøvelse.

Det foreligger ingen grunner til å tro at dommeren ikke viste at en spiller som får sitt andre gule kort i kampen skal utvises. At Sondre Hole Dokken ikke ble utvist etter sitt andre gule kort kommer som en følge av at dommeren notert det første gule kortet på feil spiller.

Dommerens oppfatning og vurdering av hva som skjer under spillets gang er utøvelse av skjønn. Vurderingen og noteringen av hvilken spiller som begått en handling som kvalifiserer til advarsel er en skjønnsutøvelse som ikke er grunnlag for protest. I den aktuelle saken er det ikke omstridt at forseelsene som blitt begått kvalifiserte til gult kort. Feilen ligger i at det første gule kortet ble notert på feil spiller, og denne feilen medførte at Hole Dokken ikke ble utvist når han ble tildelt det andre gule kortet. Begge episodene baserer seg på dommerens skjønnsutøvelse, ikke feil forståelse av regelverket.

Det fremgår klart i reaksjonsreglementet at det ikke kan nedlegges protest på grunnlag av feil i dommerens skjønnsutøvelse. Når dommeren har truffet en skjønnsmessig avgjørelse, er denne endelig selv om det senere kan bevises at avgjørelsen var uriktig.

Etter en helhetsvurdering basert på det ovenstående har OFK kommet til at protesten forkastes og kampresultatet opprettholdes

Vedtak

«Protesten fra Valdres FK forkastes. Kampresultatet opprettholdes.

Nå har klubbene fått beskjed at en anke må varsles innen 24 timer. Da har Valdres og/eller Hallingdal tre virkedager på seg til å levere inn anken. Vi får altså vite mer like etter helgen.

Laster avstemning...

Artikkeltags