Torsdag ettermiddag la regjeringen fram nye nasjonale og regionale koronatiltak. På Romerike er det innført to ukers munnbindplikt på offentlige steder der avstand ikke kan overholdes. Det er også innført plikt til å registere gjester, samt krav om bordservering der det serveres alkohol.

Indre Akershus Blad har snakket med tre drivere av populære julebord-restauranter i distriktet.

– Det er litt som blir avlyst av større arrangementer. Det startet for en ukes tid siden. Torsdagens tiltak har vi ikke merket nevneverdig mye til ennå, men det kan hende vi får føle mer på det i helgen og i begynnelsen av neste uke.

Det sier Christian Holth, innehaver av Fjøset restaurant i Aurskog. Han legger til at de heldigvis har bookinger framover og at han har trua på at de vil kunne fylle restauranten godt opp fram mot jul.

– Gjester som tidligere har fått beskjed om at vi er fullbooket, må gjerne ringe igjen. Det er verdt en telefon, for det kan ha blitt ledig nå.

Holth håper mange vil gjennomføre årets julebord.

– Så lenge de er friske og raske, og at de som har symptomer holder seg hjemme, håper jeg de gjennomfører som planlagt. Vi ser i alle fall ikke mørkt på det og kommer til å gjøre det beste ut av situasjonen.

Fulgte magefølelsen

Axel Borsheim driver Big Dream Steakhouse på Bjørkelangen. Heller ikke der har de merket store konsekvenser av de nye tiltakene.

– Hos oss er det relativt små grupper som kommer, og vi har store lokaler. Jeg er ikke redd for at det skal renne inn med avbestillinger. Vi har stort sett ventelister for bookinger og har bordbestilling uavhengig av koronatiltak. Det er nok verre for puber og utesteder.

I Lørenfallet driver Henny Bråten Meierigaarden. Bråten valgte i år å følge magefølelsen. Det resulterte i at de ikke ville ta imot julebordbestillinger.

– Vi kjører bare vanlige bordbestillinger, og det er jeg veldig glad for nå. De gjestene kommer fortsatt.

Magefølelsen kommer hun til å følge framover. De avlysningene de har opplevd er catering til store arrangementer.

– Jeg har hele tiden hatt i bakhodet at jeg ikke vil ha for mange gjester innom hver dag. Man må tenke litt sånn når vi ser hvor fort ting forandrer seg. Vi gjør så godt vi kan, og jeg har ufattelig flinke folk hos meg. Uten dem hadde vi ikke greid dette. Vi har sendt ut melding til gjestene om at de gjerne må bruke munnbind, at det er krav om bordservering og at det kan bli litt mer ventetid, men jeg satser på at det vil løse seg helt fint.