Gå til sidens hovedinnhold

Lover milliondryss til Think

Artikkelen er over 11 år gammel

Elbilprodusenten får tilført over 250 millioner i frisk kapital hvis gjeldsforhandlingene kommer i mål.

Men det er fortsatt uvisst om produksjonen i Aurskog kan starte opp igjen.

Gjennom tilskudd fra både eksisterende og nye eiere, er Think nå i ferd med å få på plass en kapitaltilførsel på 256 til 318 millioner kroner. Det meldte Dagens Næringsliv i går. Ifølge daglig leder Richard Canny er kapitaltilførselen stor nok til å sikre en lønnsom drift i selskapet. Think vil foreløpig ikke gå ut med hvem de nye eierne er.

Stor gjeld

Elbilprodusenten har fortsatt en gjeld på i overkant av 200 millioner kroner og må derfor gjennom en ny runde med gjeldsforhandlinger før produksjonen eventuelt kan starte opp igjen. Forhandlingene startet tirsdag og forventes å være sluttført i løpet av åtte uker.

– Vi har akkurat begynt forhandlingene med underleverandørene og andre kreditorer som har et krav i forhold til Think. Vi er optimistiske med tanke på denne prosessen, sier pressetalskvinne og sjefsdesigner Katinka von der Lippe til Indre Akershus Blad.

Samtidig sier daglig leder Richard Canny at han ikke kan si noe konkret om hvor mye av gjelda selskapet regner med å bli kvitt gjennom gjeldsforhandlingene. Canny kan heller ikke si noe om hvor stor gjeldsreduksjon investorene som sitter klare har krevd før de plasserer pengene sine i elbilselskapet.

Fortsatt usikkert i Aurskog

Von der Lippe påpeker at det ikke er noen automatikk i at produksjonen i Aurskog kan starte opp igjen i den nærmeste framtid.

– Det vil uansett ikke kunne skje før i slutten av tredje kvartal. Vi jobber for at produksjonen skal komme i gang så fort som mulig, men først må vi forhandle med leverandørene og få nyproduserte deler levert.

– Kan du garantere at produksjonen i Aurskog vil komme i gang igjen i løpet av året?

– Nei, det kan jeg ikke. Men vi jobber med forskjellige scenarier for når og hvor dette kan skje. I løpet av sommeren vil vi ha et klart svar på både tidspunkt for oppstart av produksjon og hvor produksjonen skal lokaliseres. Vi er opptatt av at produksjonen skal starte opp igjen der hvor vi får tilgang til arbeidskapital for utvikling og produksjon, sier Von der Lippe.

Gode muligheter

Hun påpeker at Norge har ledertrøya i elbilutviklingen. Dermed har Think, mener hun, mulighet til å bygge opp elbil-industrien og bygge videre på et ledende teknologimiljø i Norge. Men samtidig må selskapet tenke bedriftsøkonomisk, understreker von der Lippe.

– Vi kan ikke bare si at vi vil være i Norge, hvis det ikke foreligger noe kapitalgrunnlag. Men vi ønsker at den norske løsningen skal være en økonomisk fordelaktig løsning.

Trenger drahjelp

Richard Canny sier at dersom alt nå går etter planen, kan elbilproduksjonen komme i gang igjen i september eller oktober, men om produksjonen vil foregå i Aurskog eller i utlandet kan han ikke si noe sikkert om.

– Selv med frisk kapital fra investorene vil vi være avhengig av økonomisk drahjelp fra myndighetene for å få den veksten vi er avhengig av for å bli lønnsomme.

– Myndighetene i andre land er tydeligere på å kunne yte slik hjelp enn de er i Norge, sier Canny.