Gå til sidens hovedinnhold

Finstadkrysset blir totalt forvandlet i 2003

Artikkelen er over 19 år gammel

I løpet av 2003 blir det både rundkjøring og undergang i Finstadkrysset. Økonomien står Statens Vegvesen for.

(Aursmoen) Statens Vegvesen Akershus har bestemt seg for å prioritere bygging av rundkjøring og undergang i Finstadkrysset i 2003.

- Jeg er mer enn ganske sikker på at prosjektet blir igangsatt neste år. Jeg har ingen myndighet til å garantere for økonomien, men nå ligger alt til rette og vel så det, sier overingeniør Wibeke Henriksen Norris i Statens Vegvesen Akershus.

Kostnad: 12 mill. kroner
12 millioner kroner skal det koste å bygge en rundkjøring i det svært ulykkesbelastede krysset, samt å lage en undergang fra Aursmoen-siden til Finstadbru-siden på vestsiden av krysset.

- Dette er en gunstig løsning for innbyggerne i Aurskog-Høland, og spesielt folk i den nordre delen av kommunen. Jeg har jobbet mye med denne saken og er glad for at en endelig løsning er i sikte, sier plansjef Henry Michael Ødegaard i Aurskog-Høland kommune til Indre Akershus Blad.

Fornøyd ordfører
Ordfører Karin Gulbrandsen har følgende kommentar.
- Jeg er kjempefornøyd med den jobben kommunens representant og Statens Vegvesens representanter har gjort i denne saken. En slik helhetlig tenkning er akkurat det vi trengte i forhold til hele Aurskog-området. Dette tror jeg helt sikkert blir en realitet neste år, sier Gulbrandsen.

De ti siste årene har det vært 33 ulykker med personskader i det mye omtalte Finstadkrysset. Etter en dødsulykke i fjor, gikk veimyndighetene til det skrittet å redusere fartsgrensen fra 80 kilometer i timen til 60-sone. I tillegg ble det opparbeidet romlefelt på riksvei 170.

Men i møter med Statens Vegvesen og Aurskog-Høland kommune ble det snart klart at rundkjøring var det beste alternativet på sikt.

- Flott dialog
- Det var det bred enighet om. Straks kom vi også inn på tanken om at en undergang for de myke trafikantene burde på plass i krysset. Også dette ble vi enige om. Det har vært en flott dialog og konstruktive møter hele veien, sier Henry Michael Ødegaard.

Målet har hele tiden vært å redusere antall ulykker i krysset, Da man i tillegg kan sikre syklister og gående på en mye bedre måte enn i dag, er alle parter fornøyde.

- Neste utfordring blir å få på plass gang- og sykkelvei på både Finstadbru- og Aursmoen-siden av krysset. Det blir viktig at kommunen prioriterer disse strekningene i lista over tilskudd til trafikksikkerhetstiltak. I tillegg er det krav om at Aurskog-Finstadbru Golfklubb har gang- og sykkelvei på plass før de kan spille golf på sitt planlagte anlegg på Finstadbru. Dette må ses i en sammenheng med Finstadkryss-prosjektet, mener Ødegaard.