– Det vil fortsatt være lang ventetid

Lege Vigdis Borstad ved Aurskog legekontor tror ikke ventetiden ved kontoret vil bli kortere i tiden framover.

Lege Vigdis Borstad ved Aurskog legekontor tror ikke ventetiden ved kontoret vil bli kortere i tiden framover. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Legekontor sliter med å innfri forventningene i Fastlegeforskriften.

DEL

I mange år har brukerne av Aurskog legekontor vært frustrert over at det til tider er lang ventetid for å få time hos fastlegen eller at det tar lang tid å få svar på telefonhenvendelser.

Fastlegeforskriften fra 2012 oppfordrer legekontorene til å svare på en telefonsamtale innen to minutter og tilby legetime i løpet av fem virkedager.

Det er Aurskog legekontor langt unna å kunne oppfylle.

– Første ledige time hos meg er om én måned. Dersom du for eksempel har influensa, er det selvfølgelig meningsløst å vente så lenge på en time. Da ber vi pasientene om å møte opp på venterommet og vente til vi har tid til å snakke med dem, sier lege Vigdis Borstad ved Aurskog legekontor til Indre Akershus Blad.

Har iverksatt tiltak

Borstad understreker at ethvert legekontor bestreber seg på å være så effektive som mulig.

– Allerede før fastlegeforskriften iverksatte vi flere tiltak for å spare inn tid i hverdagen. Tiltakene ga effekt, men ikke nok til å nå ønskene i forskriften. Folks enkle svar er at vi må ansette flere medarbeidere, men ingen tenker på hvem som skal finansiere dette. Vi får ikke tilskudd og støtte, men driver legekontoret etter vanlige forretningsmessige prinsipper, sier hun.

Overgang til et nytt journalsystem gjør at Aurskog legekontor har hatt og har store utfordringer. Alt vi gjør tar vesentlig lengre tid enn før. Det vil ta noe tid før vi er i gjenge igjen, sier legen.

– Vil ikke nå målene

Hun er åpen på at legekontoret får mye kritikk fra frustrerte pasienter, men kan ikke love bedring.

– Nei, målene i forskriften vil vi ikke nå uansett. Det er ikke mulig for oss. Det er altfor mange henvendelser, mange svært unødige, som stjeler tid. Det samme gjelder telefonsamtalene. Hadde folk vært litt mer rett på sak, ville vi brukt kortere tid på hver samtale og flere hadde kommet gjennom, sier hun.

Kommunelege Vegard von Wachenfeldt i Aurskog-Høland kommune var ikke tilgjengelig for kommentar fredag.

Artikkeltags