Dette må være helvete på jord for hverdagshelten

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Meninger 

Nå er ferietiden slutt og vi har atter en gang god tid å filosofere over hvorfor intet blir gjort med køene i Fetsund over Glomma.

Her sitter jeg i bussen og tenker at det må være helvete på jord for hverdagshelten som først leverer barna i barnehagen, deretter stå i kø opptil 45 minutter for å komme over Glomma om morgenen og på ettermiddagen står i en ny kø for å komme seg tilbake over Glomma.

Til slutt kan vår helt hente barna i barnehagen, muligens i tide. Stakkars arbeidende mann eller kvinne.

Hvordan kommer det seg at ny bru er utsatt i Nasjonal transportplan (NTP) som styrer utbyggingen av veier og bruer i Norge.

Den nye brua sto allerede i forrige plan som et prosjekt i den delen av planen. Nå står den der igjen i siste del av planen og blir dermed mellom 4 og 6 år mere forsinket dersom den blir noe av.

Forklaringen kan søkes og finnes hos våre lokale politikere. Ingen av de to mest berørte kommunene, Fet og Aurskog - Høland, gjorde seg bryet med å svare på høringen om NTP. Det var det bare NAF og Aurskog - Høland Høyre som gjorde. (Høyre arbeider også med bussfelt ned mot brua.

Politikerne kan ikke unnskylde seg med at de ikke var gjort oppmerksom på at de måtte skrive høringssvar og vikten av dette. Jeg har selv gjort kommuneledelsene oppmerksomme på dette i lokalavisene gjentatte ganger. Det var viktig fordi Stortingets politikere i Transportkomitéen leser disse høringssvar og vektlegger dem.

Derfor har et utall andre kommuner sendt inn svar. Bare ikke våre kommunalt folkevalgte fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet. De ønsker seg vel makt for egen del som ordførere og varaordførere. Folket i køn kommer langt ned på listen.

Dessuten ønsker Senterpartiet å ta midler fra samferdsel i det sentrale østlandsområdet og fordele disse i «distriktene». Det er Sp helt åpne om alle andre steder enn på Østlandet. Er ikke Aurskog Høland en del av Distrikts-Norge?

SV står i en særstilling. Aurskog-Høland SV synes at en ny bru kan vente og at det ikke gjør noe om den blir 1,4 milliarder dyrere – noe som i praksis betyr mer bompenger.

Samme merkelige standpunkt synes Fet kommune å ha i det de arbeider så langsomt som mulig med brusaken, og går inn for det mest kostbare alternativet.

Dette alternativ er ikke aktuelt for Veivesenet og derfor blir det helt sikkert fler forsinkende utredninger/beslutningstakere og andre tiltak som forsinker fremdriften av ny bru.

Av andre partier nevner jeg at de som har ansvaret for samferdselen er Frp. Jeg har hørt daværende statssekretær Hoksrud fra Frp si at han skulle se til at det det ble fart i bruprosjektet. Dette er flere år siden. Fortsatt er det ikke engang bestemt hvor brua skal bygges.

Venstre står i en særstilling. Abid Q. Raja er representant fra Akershus og nestleder i Transportkomiteen.

Han er viden kjent for å ha meninger om både stort og smått, viktige ting og bagateller. Men har han meg bekjent ikke gjort noe for en ny bru i Fetsund.

Det er for ille. Hvorfor har vi valgt politikere til Stortinget. Er det ikke for å ta våre problemer på alvor? Han har gjort akkurat like lite som Hareide (KrF) gjorde som representant for Akershus og leder i Transportkomitéen. Ingen verdens ting. Felles for begge er vel at de ikke vet hvor Fetsundbrua er?

Slik sitter vår hverdagssliter og tenker i køen. Hvilket parti er best eller minst dårlig? Hvilket parti bør få stemmen min og kan tenkes å gjøre noe med køene?

Artikkeltags