Ny Fetsundbru i tre!

Anbefalingen: Statens vegvesen har anbefalt alternativ A2 som ny Glommakryssing. Det vil si at det bygges en firefelts bru cirka 50 meter øst for den eksisterende Fetsundbrua. Veivesenets anbefaling var det billigste av tre alternativer.Illustrasjon: Sweco AS for Statens vegvesen

Anbefalingen: Statens vegvesen har anbefalt alternativ A2 som ny Glommakryssing. Det vil si at det bygges en firefelts bru cirka 50 meter øst for den eksisterende Fetsundbrua. Veivesenets anbefaling var det billigste av tre alternativer.Illustrasjon: Sweco AS for Statens vegvesen Foto:

Av

Den nye brua over Glomma ved Fetsund må selvfølgelig bygges i tre! Det vil harmonere med sorteringslensene, lensemuseet og den tidligere virksomheten som var i området ved Fetsund stasjon. Alt dreide seg om tømmer og tre.

DEL

MeningerDessuten vil brua bli den sentrale adkomsten til de store skogområdene øst for Glomma og være en fin introduksjon til en næring som har betydd og som fortsatt betyr mye i distriktet. Ei trebru vil være den optimale bruk av tømmeret, der alle treets beste egenskaper blir utnyttet. 

Kan ikke bygge så lang bru? Klart vi kan. Brua vil bli cirka 600 meter lang, tilsvarende dagens bru, og med en typisk spennvidde på 70 meter. Innovasjon Norge har finansiert en utredning for en 4-felts trebru over Mjøsa med totallengde cirka 1750 meter. Denne utredningen kan enkelt skaleres til å dekke behovet for trebru over Glomma. Sp-leder Slagsvold Vedum har gjort det til sin fanesak å få ei Mjøsbru utført i tre.

Dette kan nå Sp-representanten fra Akershus kopiere og legge i sin politiske portefølje: Ny Fetsundbru i tre!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags